Osta työtä Suomeen -päivää vietetään jo yhdeksättä kertaa. Tänä vuonna joulukuun ensimmäinen perjantai osuu päivämäärälle 1.12. Se on päivä, jolloin ostetaan vain kotimaista ja tehdään siitä tapa. Osta työtä Suomeen -päivää voi viettää kuka tahansa – organisaatio, yritys tai henkilö. Ei siis tarvitse olla järjestäjäorganisaatio Suomalaisen työn liiton jäsen.
Tempauksen tavoite on herätellä meitä jokaista miettimään omia valintojamme ja kiinnittämään huomiota valintojemme vaikutuksiin. Tuoreen tutkimuksen mukaan 72 prosenttia suomalaisista sanoo suosivansa suomalaisia tuotteita ja valmistajia. Vielä suurempi osuus eli 76 prosenttia sanoo suosivansa suomalaisia palveluita ja palveluntarjoajia. Avainlippu-merkki motivoi ostamaan 74 prosenttia suomalaisista. Merkkiä kannattaa siis tuoda esille Osta työtä Suomeen -päivän viestinnässä. Myös suomalaisen yrityksen Suomessa tekemä immateriaalityö kuten suunnittelu ja muotoilu on suomalaista työtä. Tästä kertoo Design from Finland -merkki.
Yhä useampi yritys on hyödyntänyt Osta työtä Suomeen -päivää myös kaupallisesti. Monet ovat osanneet tehdä kohderyhmäänsä puhuttelevia tarjouskampanjoita sekä kotiuttaa tarjouksiaan teemaa ja aineistoja hyödyntäen. Joillekin yrityksille Osta työtä Suomeen -päivä on ollut jopa vuoden paras myyntipäivä. Edellisen viikon Black Friday -ostohysterian vastapainona harkittu panostaminen korkeana pidettyyn suomalaiseen laatuun on vahvistunut. Toisaalta taloudellinen tilanne saattaa pakottaa valitsemaan halvinta.
Organisaation kannattaa miettiä, miten hyödyntää Osta työtä Suomeen -päivän. Tarjoamme valmiita aineistoja, ja Järjestäjän oppaassa on paljon vinkkejä. Kampanjan aineistoja voi myös muokata oman tarpeensa mukaan. Valmiit aineistot voit ladata tästä.
Vietä siis perjantaina 1.12. Osta työtä Suomeen -päivää organisaationne viestintäkanavissa. Mietithän myös omia kulutusvalintojasi. Tee suomalaisen työn tukemisesta tapa!
Kommentoi