Arvostan myyntiä ja myynnin tekijöitä. Olen itse johtanut myyntiä, myynyt ja ollut myynti- ja asiakasvastuussa sekä tietenkin ollut monen myyjän vastinpari, ostaja tai ainakin potentiaalinen sellainen. Osaako suomalainen kuitenkaan myydä?
Yleinen uskomushan on, että suomalainen nimenomaan ei osaa myydä. Meille on totuutena toistettu, että suomalainen osaa kehittää tuotteen, keskittyä sen teknisiin ominaisuuksiin ja erinomaisuuteen muttei myydä tai markkinoida sitä. Senhän osaavat ruotsalaiset! Ja myynti on jotenkin amerikkalaista, ei kuitenkaan suomalaisten vahvuus.
Viennin haasteena myyntitaitojen puute?
Nyt kun vientimme on vaikeuksissa, moni kysyy, onko kyse siitä, ettemme osaa myydä? Kuten torstaina 14.1 klo 19.30 TV 1:llä esitettävässä 8 myyttiä työstä -jaksossa itäsuomalainen yrittäjä Tero Tirronen sanoo: ”Täältä Punkaharjulta ei kukaan tule meitä hakemaan”.
En usko, että kyse on osaamattomuudesta myydä. Olen tutustunut vuosien varrella moneen vientipäällikköön, joka on huippuammattilainen teknisesti vaativien tuotteiden B2B-myynnissä, jossa korostuu insinööriosaaminen. Osaamme myydä voimalaitoksia Afrikkaan, hissejä Kiinaan ja metsäharvestereita Etelä-Amerikkaan. Olemme osanneet jopa myydä monta kokonaista, osaamiseltaan timantinkovaa yritystä ulkomaisille omistajille.
Viennin ongelmat ovat muualla kuin myyntitaidoissamme. Nyt kun maailmantalouden elpyminen tapahtuu kuluttajavetoisesti, meillä on liian vähän merkittäviä yrityksiä ja osaajia, jotka tarjoavat maailmanluokan kuluttajatavaroita ja -palveluita. Liian vähän tekijöitä, jotka kuuntelevat herkällä korvalla kuluttajien pulssia ja nappaavat kiinni heikoista signaaleista, mitä kuluttajat haluavat seuraavaksi. Upeita poikkeuksiakin on, kuten Reima, Lumene tai vaikkapa Supercell. Monipuolinen vientirakenne, jossa vahvan teknologiateollisuuden rinnalla on elinvoimainen B2C- ja palveluvientisektori on hieno tavoite ja tuottaisi paljon uutta työtä Suomeen.
Nuoret uskovat myyntiin, vanhemmat eivät
Mitä mieltä suomalaiset ovat myytistä, ettemme osaa myydä? Tuore kyselymme vahvistaa, että melkein puolet suomalaisista on sitä mieltä, ettemme osaa myydä. Pidän kuitenkin merkittävänä sitä, miten suuret erot eri ikäryhmien välillä ovat. Vain 25 % nuorista oli samaa mieltä väittämän kanssa, kun taas yli 56-vuotiaista peräti 57 % oli sitä mieltä, ettemme osaa myydä.
Asenne ja oma uskomme myyntitaitoihimme on siis muuttumassa – nuoremmat uskovat omiin taitoihinsa, meillä opetetaan myyntiä ja ehkä pienin askelin arvostetaankin sitä eri tavalla kuin aiemmin. Olemme siis hyvällä polulla.
Sain tästä nuorten itseluottamuksesta ensi käden todistuksen, kun olin joulukuussa partiolaisten valatilaisuudessa kuulemassa, kuinka 9-vuotias tyttö voitti koko lippukunnan joulukalenterikilpailun myymällä muutamassa viikossa 57 kalenteria. Tekijäaineista selvästi.
Ja kyllä sitä itseluottamusta on vanhempienkin suomalaisten joukossa. Muistan, kun muutama vuosi sitten, vuoden 2008 jälkeisessä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, jossa asiakkaat peruivat sopimuksia ja siirsivät jatkuvasti hankintapäätöksiä, erään menestyvän perheyrityksen omistaja ja toimitusjohtaja sanoi meille henkilöstökokouksessa: ”Me päätämme, ostaako asiakas ja koska hän ostaa”. Siinä tilanteessa tätä oli monen meistä vaikea uskoa. Kuitenkin siitä tahtotilasta lähtenyt järjestelmällinen ja päättäväinen panostus ammattimaiseen myyntiin nosti kuitenkin kyseisen yrityksen lamasta kasvuun ja varmisti samalla, ettei ketään irtisanottu. Päinvastoin yrityksen liikevaihto kasvoi ja lähdimme rekrytoinnin tielle.
Näkemystä, tietoa ja väittelyä tarjolla
8 myyttiä työstä -ohjelmasarja pureutuu tähän myyntiin liittyvään myyttiin ja seitsemään muuhun yleiseen uskomukseen Suomessa tehtävästä työstä. Monipuolisia näkökulmia ja tiukkaa väittelyä siis luvassa, kannattaa katsoa jaksot TV1:llä sekä YLE Areenasta ja osallistua keskusteluun somessa #8myyttiä -tunnuksella.
Kommentoi