Myytti suomalaisten huonosta myyntiosaamisesta elää vahvasti

Suomalaisen Työn Liiton teettämän selvityksen mukaan suomalaisista merkittävä osa uskoo, että emme osaa myydä. Myös suomalaisten asiakaspalvelutaidoissa moni näkee parantamisen varaa. Suomalaisen Työn Liiton mielestä myynti- ja asiakaspalvelutyön arvostusta pitää nostaa Suomessa.

Kyselyn mukaan suomalaista 45 prosenttia on erittäin tai jokseenkin samaa mieltä väittämän ”suomalainen ei osaa myydä” kanssa. Samalla tavoin palveluosaamiseemme kriittisesti suhtautuu 32 prosenttia suomalaista, jotka ovat joko erittäin tai jokseenkin samaa mieltä väittämän ”suomalainen ei osaa palvella” kanssa.

– Suomessa olisi paljon parannettavaa myyntityön ja asiakaspalvelutehtävien arvostuksessa. Myyntiosaamista tarvitaan nykyään yhä useammissa työtehtävissä. Myyntityön merkitys on erittäin tärkeä myös kansantaloudellisesti erityisesti Suomen vientialojen suuren osuuden vuoksi. Suomalaisten puutteellinen myyntiosaaminen on vahva myytti, josta olemme soimanneet itseämme jo turhan kauan, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Palvelusektorin osuus työllisyydestä kasvaa

Suomalaisen työelämän merkittävä murros eli palvelusektorin kasvu korostaa asiakaspalveluosaamisen merkitystä. EK:n viimeisimmät tilastot kertovat, että 73 prosenttia työpaikoista on julkisia tai yksityisiä palveluja. Palvelusektorin osuus on kasvanut työpaikkojen määrässä 80-luvulta lähtien.

– Asiakaspalvelutaidot korostuvat palvelualojen työllistäessä yhä suuremman osan suomalaisista. Palvelualoille on syntynyt paljon uusia yrityksiä, mutta palveluliiketoiminnasta on löytynyt myös monelle teollisuusyritykselle uusi kasvuala. Esimerkiksi hissiyhtiö Koneen liikevaihdosta yli puolet tulee palveluista eli huollosta ja modernisoinnista. Näemme muutoksen myös omassa työssämme Suomalaisen Työn Liitossa. Nykyään Avainlippu-hakemuksista jo yli puolet tulee palveluyrityksiltä, Lausala toteaa.

Suomalaisen työelämän myytteihin pureudutaan TV1:n 8 myyttiä työstä -ohjelmasarjassa. Ohjelman juontaa Maaretta Tukiainen. Studiopaneeleissa keskustelevat eri alojen asiantuntijat, kuten liiketalouden professori Saara Taalas ja liiketalouden professori Alf Rehn. Ohjelmasarjan tilaaja on Yleisradio ja tuotantoyhtiö ITV Studios Finland. Sarjan kumppaneita ovat Suomalaisen Työn Liitto, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, Tekes ja Työ- ja elinkeinoministeriö.

Mitä mieltä olet seuraavista väittämistä?

  1. ”Suomalainen ei osaa palvella”
  • Erittäin samaa mieltä 4 %
  • Jokseenkin samaa mieltä 28 %
  • Jokseenkin eri mieltä 44 %
  • Täysin eri mieltä 20 %
  • En osaa sanoa 4 %
  1. ”Suomalainen ei osaa myydä”
  • Erittäin samaa mieltä 8 %
  • Jokseenkin samaa mieltä 37 %
  • Jokseenkin eri mieltä 36 %
  • Täysin eri mieltä 13 %
  • En osaa sanoa 6 %

Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2015 markkinatutkimusyhtiö CINT Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Vastaajia oli yhteensä 1018, kohderyhminä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset. Otos on kansallisesti edustava.

Kuva: Hämeenlinnan palkitun Sale Poltinahon myymäläpäällikkö Anssi Vilenin mukaan ilman työtyytyväisyyttä ei synny hyvää asiakaspalvelua.

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@avainlippu.fi, 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@avainlippu.fi, 050 374 7410

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 2600 yritys- tai yhteisöjäsentä. Lue lisää www.suomalainentyo.fi