Design from Finland

Suomalainen rakennustuoteteollisuus kampanjaan työpaikkojen puolesta

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa kuluttajia myös rautakaupassa: tuoreen kyselyn mukaan vajaa puolet suomalaisista ostaa useimmiten tai aina suomalaisen tuotteen. Erityisesti kiukaiden ja puutavaran halutaan olevan suomalaisia. Suomalaisten tuotteiden valitsemisen merkityksestä maan työllisyydelle muistuttaa Suomalaisen Työn Liiton, Keskon ja yritysten yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja, joka näkyy maaliskuun alusta K-raudoissa ja Rautioissa.

Panosta designiin, tulosta viivan alle

Kun kerran amerikkalaisen tutkimuksen (Motiv Strategies ja Design Management Institute) mukaan designiin panostaminen voi jopa kolminkertaistaa yrityksen arvon, niin eikö suomalaisten yritysjohtajienkin kannattaisi olla tästä väittämästä melkoisen kiinnostuneita. Millaista ajattelua se sitten yrityksissä vaatisi?

Sinivalkoinen jalanjälki kasvaa tänä vuonna

Vuosi sitten keväällä alkanut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on herättänyt kuluttajat pohtimaan arkisten ostopäätösten vaikutuksia Suomen työllisyyteen. Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttava kampanja saa jatkoa tänä vuonna, ja se laajenee K-ruokakauppojen lisäksi K-rauta sekä Rautia-myymälöihin. Mukana on lähes 60 yritystä.

FRENN tarjoaa rentoa räätälöintiä

Tekstiilibisneksen konkarit Jarkko Kallio ja Antti Laitinen uskovat, että suunnittelutyön säilyminen Suomessa on merkityksellistä. FRENNin mallisto on valmistettu Euroopassa ja suunniteltu eurooppalaiselle miehelle. Mies tarvitsee uudenlaisia työvaatteita, jotka mukautuvat työstä vapaa-aikaan.

FRENN – suomalaisella työllä maailmalle

Lanseerasimme Antti Laitisen kanssa uuden suomalaisen miestenvaatemerkin FRENNin Helsingissä elokuussa 2013. FRENN on rentoa räätälöintiä työhön ja vapaa-aikaan. Ajatus uudesta merkistä oli muhinut pitkään. Nyt oli toteutuksen aika.

Älä dissaa designia

KYLLÄ on tärkeää, että tuote on valmistettu Suomessa. Mutta EI ole yhtään vähemmän tärkeää, että tuote edustaa suomalaista muotoilua työllistämisen näkökulmasta.