Ajankohtaista aiheesta: Design from Finland

Design from Finland -merkkejä myönnetty

Helmikuun kokouksessa Design from Finland -merkin sai ennätyksellisen suuri joukko muotoilua hyödyntäneitä yrityksiä. Mukana on tuotteita, tuoteryhmiä ja palveluja monelta toimialalta, suurista yrityksistä yksinyrittäjiin.

Saana ja Olli Design from Finland -merkin kummisuunnittelijaksi

Suomalaisen Työn Liitto kutsui ensimmäistä kertaa kummisuunnittelijan Design from Finland -merkille. Vuoden 2016 kummisuunnittelijan roolissa aloittaa suunnittelijapari Saana ja Olli. Kummisuunnittelijan valinnalla vahvistetaan ammattimaisen muotoiluosaamisen läsnäoloa kaikessa Design from Finland -merkin ympärillä tehtävässä yritysyhteistyössä.

Toinen näkökulma työllisyyteen Suomessa

Viime aikoina on mediassakin keskusteltu Suomi-designin tuotannon karkaamisesta ulkomaille. Tuotteiden valmistaminen Suomessa on hienoa ja kaikin tavoin kannatettavaa. Se kasvattaa työllisyyttä Suomessa ja tuo sitä kautta hyvää meille monin tavoin. Monien kulutustavaroiden tuotantoketjut ovat kuitenkin nykyisin pitkiä ja kansainvälisiä.

Uusia Design from Finland -merkkejä myönnetty

Vuoden 2015 viimeisessä merkkitoimikunnan kokouksessa myönnettiin Design from Finland –merkinkäyttöoikeus jälleen joukolle uusia yrityksiä, jotka ovat panostaneet ammattimaiseen muotoiluun tärkeänä osana liiketoimintaansa.

Pisa Designin Formex Formidable –ehdokkuus & Habitare ja Tokion IFFT Interior Lifestyle Living -messut

Huraa, Pisa Design sai Formex Formidable -ehdokkuuden! Elokuussa olimme Tukholmassa Formex-messuilla. Pisa Design oli tällä kertaa mukana Design From Finland -yhteisosastolla. Oli huikea tunne, kun kansainvälinen ammattilaisjury valitsi Pisa Design -pellavapöytäliinan Formex Formidable -muotoilupalkinnon saajaehdokkaaksi. Jury ja kansa valitsevat kilpailun voittajan tammikuussa.

Panosta designiin, tulosta viivan alle

Kun kerran amerikkalaisen tutkimuksen (Motiv Strategies ja Design Management Institute) mukaan designiin panostaminen voi jopa kolminkertaistaa yrityksen arvon, niin eikö suomalaisten yritysjohtajienkin kannattaisi olla tästä väittämästä melkoisen kiinnostuneita. Millaista ajattelua se sitten yrityksissä vaatisi?

Älä dissaa designia

KYLLÄ on tärkeää, että tuote on valmistettu Suomessa. Mutta EI ole yhtään vähemmän tärkeää, että tuote edustaa suomalaista muotoilua työllistämisen näkökulmasta.