Koko kaupan ala elää voimakkaassa murroksessa. Asiakkaat siirtyvät verkkoon kiihtyvällä tahdilla. Kivijalkakauppa sekä kauppakeskukset ovat menettäneet myyntiä kotimaisille ja ulkomaisille verkkokaupoille. Iso osa myös kauppiaista on siirtynyt verkkoon asiakkaiden mukana, mutta edelleen Suomesta löytyy yllättävän paljon kauppiaita, jotka eivät ole syystä tai toisesta halunneet laajentaa kaupankäyntiään verkkoon. Onko nyt sen aika vai joko se juna meni? Ei suinkaan, sillä aina ehtii mukaan.
Mitä sinun tulisi huomioida, kun siirryt kivijalasta palvelemaan asiakkaita myös verkossa? Olen listannut kivijalkakauppiaalle viisi tärkeää asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun siirrät kauppaasi verkkoon.
1. Pyri pitämään asiakaskokemus samanlaisena
Säilytä ilmeesi samanlaisena myös verkkokaupassa. Käytä kivijalasta tuttuja värejä ja tuttua logoa. Voit käyttää jopa samantyylistä puhetapaa verkkokaupan teksteissä, kuin mihin olet totuttanut asiakkaasi kivijalassa. Muista kuitenkin, että verkkokaupassa asiakkaiden kanssa kommunikointi on hyvin erilaista, koska fyysinen kanssakäyminen puuttuu. Yleensä kommunikointi tapahtuu sähköpostin tai chatin avulla. Mutta on hyvä huomata, että niidenkin takana on aina ihminen, ellei käytössäsi ole tekoälyrobotti esimerkiksi chatissa. Muista kohdella kaikkia asiakkaitasi ystävällisesti ja tasapuolisesti!
2. Kassan ja verkkokaupan integraatio
Yleensä kauppiaan varasto on myymälässä, missä saldot vaihtelevat päivittäin. Tuotteiden hinnatkin voivat vaihdella usein. Sinun tulee hallita jotenkin tätä monikanavaisuutta. Paras tilanne olisi, että tämä tapahtuisi automaattisesti kassan ja verkkokaupan yhdistelmällä. Manuaalinen päivitys saattaa tehdä pidemmän päälle sinut epätoivoiseksi.
3. Paikallinen hakukonenäkyvyys
Paikalliset haut ovat kasvaneet viime vuosien aikana dramaattisesti. Suomessa ylivoimainen hakukone Google on tuonut yrityksille MyBusiness -palvelun, minkä avulla yritys voi hallinnoida omia yritystietojaan Googlessa. Google nostaa nämä tulokset erittäin aktiivisesti asiakkaille. Jos sinulla on kivijalkamyymälä, tämä palvelu kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön.
4. Markkinointi
Muista ristiinmyydä kivijalassa verkkokauppaa ja toisin päin. Tämä lähtee ikkunateippauksista ja flyereista. Lisäksi kuitissa ja ostoskasseissa kannattaa olla verkkokaupan osoite. Pyydä lisäksi asiakkaita kirjautumaan verkkokauppaan myymälässä esim. tabletilla ja motivoi tätä jollakin kivalla porkkanalla, vaikka ilmaisella kangaskassilla. Näin opit tuntemaan asiakkaasi paremmin ja pääset tekemään jälkimarkkinointia!
5. Hyvä palvelu molemmissa kanavissa riittää
Tarjoa asiakkaalle vaivatonta, turvallista ja ystävällistä palvelua kaikissa kanavissa. Jos pystyt pitämään palvelutason vakiona ja mieluummin hyvällä tasolla, olet tehnyt tiimisi kanssa asiat erittäin mallikkaasti. Tähän kannattaa pyrkiä ja asiakkaat kiittävät sinua uskollisella asiakassuhteella.
Vieraskynän kirjoittaja:
Markku Korkiakoski, Vilkas Group Oy
Vilkas on se kotimainen verkkokauppa-alusta, johon luottaa jo yli 2000 asiakasta Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa.
Voit hakea Avainlippu-merkkiä nyt myös verkkokaupalle!
Lue lisää
Kommentoi