Kotimaisuus on monille yrityksille ja toimijoille kunnia-asia ja ylpeydenaihe. Suomalaisuuden arvostus on kovassa nosteessa, mikä vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja valintoihin. Tämän ovat huomanneet myös monet ulkomaiset kauppaketjut halutessaan tuoda esiin suomalaisia tuotemerkkejä omien kotimaisuusmerkintöjensä kautta. On meidän kaikkien suomalaisten etu, että suomalaisella työllä tuotetut tuotteet käyvät kaupaksi ja yritykset ja kauppiaat haluavat tuoda ne näkyviksi. Voiko kuluttaja silti luottaa, että tuote todellakin on valmistettu Suomessa ja työllistää kotimaassa?
Avainlippu-alkuperämerkki on auttanut kuluttajia valitsemaan kotimaisen vaihtoehdon luotettavasti jo yli 50 vuoden ajan. Kuluttajien hyvin tuntema merkki kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa ja se työllistää Suomessa. Päinvastoin kuin monien kauppojen lanseeraamien tunnusten, merkkien, lippujen tai Made in Finland -merkintöjen kohdalla, Avainlipun käyttöä valvotaan ja hallinnoidaan Suomalaisen Työn Liitossa ja se on tae suomalaisuudesta. Avainlippu-alkuperämerkki voidaan myöntää hakemuksesta ja sen kriteerien tulee täyttyä.
Avainlippu vaikuttaa tutkitusti kuluttajien valintoihin ja ostopäätöksissä korostuu Suomessa tehtyjen tuotteiden työllistävä vaikutus. Suomalaisista jopa 87 prosenttia pitää tärkeänä, että voi tuote- ja palveluvalinnoillaan tukea suomalaista työtä ja 84 prosenttia kertoo suosivansa suomalaista aina kun sen on mahdollista. Kotimaisuuden vaikutus ostopäätökseen on vähintäänkin merkittävä, sillä 74 prosenttia kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän Suomessa valmistetusta tuotteesta.
Suomalaisesta työstä ja siitä syntyvistä tuotteista kannattaa siis kertoa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Hyvien tuotteiden kylkeen on syytä laittaa ylpeästi suomalaisuudesta kertova merkki, eikä sen suosiminen pitäisi olla keltään pois. Valitsemalla kotimaisen vaihtoehdon tuemme suomalaista työtä. Valitsemalla Avainlippu-tuotteen voimme vakuuttua suomalaisesta alkuperästä.
Kommentoi