Monet yritykset ulkoistavat markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän toimenpiteitä yhteistyökumppaneilleen. On usein tarkoituksenmukaista käyttää ulkopuolista ammattitaitoa, mutta se vaatii myös erinomaista viestin kulkua osapuolten välillä. Suomalaisen Työn Liiton merkkeihin liittyy useita noudatettavia sääntöjä sekä hyödyllisiä vinkkejä, jotka kannattaa avata myös ulkoisille kumppaneille.
Suomalaisen Työn Liiton extranetin aineistopankkiin olemme koonneet Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien graafiset ohjeet sekä merkkien voimassa olevat logoversiot. Merkkien väärinkäytösten ehkäisemiseksi jäsenyritystemme ulkopuoliset toimistot kirjautuvat palveluun mediatunnuksella, jonka salasana vaihtuu säännöllisin väliajoin turvallisuussyistä. Tunnuksen ja salasanan saa liiton toimistolta.
Mediatunnuksilla pääsee kirjautumaan suoraan yleiseen aineistopankkiin, eivätkä nämä henkilöt pääse silloin tarkastelemaan extranetissa sijaitsevia yrityskohtaisia tietoja. Jäsenyritysten yhteyshenkilöillä on omat henkilökohtaiset tunnukset extranettiin sekä aineistopankkiin, joten niitä ei kannata jakaa muille henkilöille. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että liiton asiakasrekisterissä on oikeat ja ajantasaiset yhteyshenkilötiedot. Tällä voimme varmistaa, että tärkeät jäsenviestimme saavuttavat oikeat henkilöt.
Merkkien käyttö edellyttää aina liiton jäsenyyttä sekä voimassa olevaa merkin käyttöoikeutta. Jäsenyrityksen edustajana voit tarkistaa merkkien käyttöoikeuden statuksen milloin tahansa extranetista. Käyttöoikeuksien myöntämisessä noudatetaan kunkin merkin sääntöjä, joista myöntämisedellytykset ilmenevät. Merkkejä saa siis käyttää ainoastaan merkin sääntöjen sekä graafisten ohjeiden mukaisessa muodossa. Tästä kannattaa keskustella myös mainosmateriaaleja ja tuotepakkauksia suunnittelevien henkilöiden kanssa.
On tärkeää avata asian merkitys eli miksi juuri teillä on kyseinen merkki (tai useampi merkki) käytössänne ja mitä ne merkitsevät yrityksenne liiketoiminnalle. Myöntämämme merkit eivät ole lakiin perustuvia pakollisia merkkejä vaan yritykset hakevat niitä vahvistaakseen tiettyä sanomaa, kuten kotimaisuutta, designia, vastuullisuutta tai työllisyyttä. Tällöin on tärkeää miettiä merkin sijoittelua esimerkiksi pakkauksissa. Merkki kannattaa sijoitella näkyvästi niin, että asiakas huomaa sen vaivattomasti. Onhan merkin tarkoitus edistää yrityksen tuotteen myyntiä.
Pidetään yhdessä vahvoista brändeistä huolta ja viestitään suomalaisesta työstä nyt poikkeusoloissa entistä vahvemmin! Autamme mielellämme kaikissa merkkien käyttöön liittyvissä kysymyksissä.
Kommentoi