Kun kerran amerikkalaisen tutkimuksen (Motiv Strategies ja Design Management Institute) mukaan designiin panostaminen voi jopa kolminkertaistaa yrityksen arvon, niin eikö suomalaisten yritysjohtajienkin kannattaisi olla tästä väittämästä melkoisen kiinnostuneita. Millaista ajattelua se sitten yrityksissä vaatisi?
Listasin tähän mielestäni kolme erittäin tärkeää seikkaa, jotka designiin panostaville yrityksille ovat arkipäivää. Loppujen lopuksi kyse on hyvin yksinkertaisista asioita, jotka kannattaa muistaa kirkkaina jokapäiväisessä tekemisessä.
- Palvelun tai tuotteen käyttäjäkokemus on ydinasia.
Tiedämmekö me miltä palvelun tai tuotteen käyttäminen asiakkaasta tuntuu, mikä on asiakkaallemme tärkeintä?
- Aito asiakaslähtöinen muotoiluajattelu osana yrityksen ajattelutapaa.
Teemmekö koko yrityksenä parhaamme, että asiakkaasta tuntuu niin hyvältä, että hän haluaa käyttää tuotteitamme ja palvelujamme jatkossakin ja myös kertoa siitä muille?
- Yritysjohdon omistautuminen asiakkaan ymmärtämiselle.
Onko meillä kyky antaa parasta asiakaspalvelua, viestiä kaikissa tarvittavissa kanavissa ja kehittää omia palvelumalleja suuntaan, jotka helpottavat asiakkaidemme elämää?
Design from Finland -merkin saaneet yritykset seulotaan tarkasti erilaisten kriteereiden kautta. Yksi pääkriteereistä on käyttäjälähtöisyys. Nämä yritykset ovat ymmärtäneet, että designiin panostaminen tuo tulosta viivan alle, ja että hyvä design ei ole pelkästään pintaa. Design from Finland -yritykset erottuvat kilpailijoistaan positiivisesti juuri design-ajattelunsa vuoksi. Lainatakseni Applen perustajaa Steve Jobsia ”Design is a funny word. Some people think design means how it looks. But of course if you dig deeper, it’s really how it works.” Eli tärkeintä on tietää miten palvelut tai tuotteet oikeasti toimivat ja sitä ei voi tietää ilman vuoropuhelua kuluttajien kanssa.
Kehottaisinkin kaikkia yritysjohtajia alaan katsomatta miettimään liiketoimintaansa design-lähtöisesti. Sillä tuskin menettää mitään, mutta tulos voi olla hyvinkin positiivinen.
Kommentoi