Näin suomalaisen työn päivän lähestyessä sopinee muistuttaa, että suomalainen työ tarvitsee meitä kaikkia enemmän kuin koskaan.
Se tarvitsee meitä ostajina, työn tekijöinä ja työn antajina. Vappuisen hassua on, että ostaja ja työn antaja on usein sama henkilö. Ostaessasi kaupasta suomalaista työtä työllistät suomalaista teollisuutta ja suunnittelijoita.
Jokainen voi ostoillaan vaikuttaa siihen, millaisia tulevat olevaan seuraavat suomalaisen työn juhlapäivät. Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaista työtä, syntyisi 10 000 työpaikkaa vuodeksi. Pohjana laskelmalle on kansantaloudessa yleisesti käytettävä panos-tuotos-malli, jolla arvioidaan tuotannon lisäyksestä johtuvia vaikutuksia eri toimialoille. Mitä enemmän toimialalla käytetään suomalaisia panoksia, sitä suurempi työllisyysvaikutus on. Elintarviketeollisuudessa työllisyysvaikutus on suuri; jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaisia elintarvikkeita, syntyisi vuodeksi 15 000 työpaikkaa.
Sinivalkoinen jalanjälki on kaikkien aikojen suurin kampanja suomalaisen työn puolesta. Sen toteuttavat 65 yritystä, K-ruokakaupat, K-rautakaupat ja Suomalaisen Työn Liitto. Kampanjan päätavoitteena on lisätä suomalaisten tuotteiden myyntiä. Laajuudessaan mittava kampanja näkyy ja kuuluu koko valtakunnan tasolla eri kanavissa sekä K-ketjujen ruoka- ja rautakaupoissa vuoden 2015 loppuun saakka. Kampanja muistuttaa kuluttajia arjen ostopäätösten vaikutuksesta koko Suomen kannalta merkittäviin asioihin, työllisyyteen ja hyvinvointiin.
Sinivalkoinen jalanjälki alkoi vuonna 2014 ja sai hyvän startin. Kampanja auttoi luomaan suomalaisuudesta ilmiön, joka jätti hyvän jäljen sekä kuluttajien mieliin että julkiseen keskusteluun. Joulukuussa peräti 71 prosenttia suomalaisista kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun luku oli vuoden alkupuolella 62 prosenttia (Taloustutkimus 2014).
Sinivalkoinen jalanjälki -merkki johtaa suomalaisen työn jäljille. Jalanjäljen avulla löydät helpommin Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehti-tuotteet K-kaupoista. Kauppiaat ja yritykset rakentavat yhdessä houkuttelevia esillepanoja kampanjateemalla. Älä ohita vaan osta! Kerää ostoskori täyteen suomalaista työtä ja olet mukana tekemässä maailman suurinta sinivalkoista jalanjälkeä!
Kommentoi