Suomalaisen Työn Liitto on ollut aina osa suomalaisen työn tarinaa – liitto on perustettu vuonna 1912, jolloin Suomi ei ollut vielä itsenäistynyt. Pitkän matkan kuljettuaan Suomalaisen Työn Liitto on mukana tämän päivän työelämässä nostamassa suomalaista työtä sen ansaitsemalle jalustalle. Osallistumme aktiivisesti julkiseen keskusteluun työelämästä ja viemme kaikin tavoin suomalaista työtä eteenpäin.
Suomen täyttäessä 100 vuotta on hyvä hetki kääntää katse historiaan ja peilata sitä nykypäivään. Myös Suomalaisen Työn Liitto viettää juhlavuottaan, sillä 1912 perustettu liitto täytti tänä syksynä 105 vuotta. Se on siis ollut mukana suomalaisessa työelämässä koko itsenäisyyden ajan. Alun alkaen liitto perustettiin ajamaan kotimaisen teollisuuden asiaa ja tämä tehtävä on muuttunut yli sadassa vuodessa yllättävän vähän.
Tänä päivänä Suomalaisen Työn Liitto työskentelee monella saralla kehittääkseen suomalaista työelämää. Tuotamme paljon tutkimusta ja valotamme niiden avulla suomalaisen työelämän piirteitä, suomalaisten asenteita työtä kohtaan ja ajatuksia työn tulevaisuudesta. Suomalaisen Työn Liitto on myös aktiivisesti mukana julkisessa keskustelussa – viime vuonna liitto näkyi mediassa yli 2000 osuman verran!
Alkuperämerkit tarjoavat nostetta suomalaisille brändeille
Tutkimuksen ja keskusteluun osallistumisen lisäksi Suomalaisen Työn Liitto vaalii suomalaistuotteiden alkuperää ja on jo 1930-luvulta lähtien ylläpitänyt alkuperämerkkejä, jotka tarjoavat kuluttajille tietoa tuotteiden kotimaisuudesta ja yritysten toiminnasta. Ne tarjoavat yrityksille mahdollisuuden erottua ja konkreettisesti lisätä myyntiään.
Vuonna 1932 perustettu Leijonanpäämerkki kertoi tuotteiden suomalaisuudesta ja toimi myös Suomalaisen Työn Liiton jäsenmerkkinä. Tästä merkistä ja sen perustamisesta oli päättämässä hyvin arvovaltainen joukko, johon kuului muun muassa Akseli Gallen-Kallela. Tänä päivänä merkki tunnetaan paremmin kuluttajien hyvin tuntemana ja arvostamana Avainlippuna, joka on tämän vuoden arvostetuimpien brändien sijalla 8. Vuodesta 1995 lähtien Avainlippua on myönnetty paitsi tuotteille, myös palveluille.
Avainlipun lisäksi Suomalaisen Työn Liitto ylläpitää Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä sekä Design from Finland -merkkiä. Yhteiskunnallinen yritys -merkki voidaan myöntää yrityksille, joiden perustehtävä on yhteiskunnallinen ja jotka käyttävät suurimman osan liikevaihdostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Design from Finland on puolestaan Suomessa valmistetun muotoilun, suunnittelun ja designin alkuperämerkki. Se kertoo paitsi suomalaisille, myös suomalaisesta designistä kiinnostuneille ihmisille ympäri maailman suomalaisen muotoilun tarinaa.
Seuraavat sata vuotta suomalaista työtä
Suomen juhlavuosi on ollut kiireistä aikaa myös meillä Suomalaisen Työn Liitossa. Juhlavuoden kampanja Made by Finland kutsuu kaikki pohtimaan suomalaisen työn menestystekijöitä ja sitä, miten kotimainen työ menestyy seuraavat sata vuotta. Kampanja on toteutettu tiiviissä yhteistyössä jäsenyrityksen kanssa ja se on tuonut suomalaisen työn erityislaatua esiin näiden yritysten kautta mediassa. Samalla Suomalaisen Työn Liitto kasvaa jatkuvasti – tänä päivänä liitolla on jäsenenä jo yli 3200 yritystä.
Suomalainen työ on muuttunut ja kehittynyt 105 vuodessa valtaisasti esimerkiksi digitalisaation ja kaupungistumisen kaltaisten voimien vuoksi. Siitäkin huolimatta myös paljon on säilynyt – historiasta voi syystä olla ylpeä ja kehityksen liekki ei ole sammunut. Suomalainen työ kansainvälistyy ja kehittyy itsenäisessä Suomessa jatkuvasti. Seuraavat sata vuotta ovat jo työn alla ja on jännittävää nähdä, miltä seuraavat 105 vuotta näyttävät.
Klaus Härön Made by Finland -kampanjalle ohjaama Seuraavat sata vuotta -video kertoo neljä tarinaa suomalaisen työn tulevaisuudesta lasten haaveiden kautta. Mitä voimmekaan saavuttaa, kun vain olemme tarpeeksi sinnikkäitä ja uskomme omiin kykyihimme? Millaisia innovaatioita kehitämmekään, kun kannamme jokainen kortemme kekoon ja toimimme vastuullisesti, toisiamme auttaen ja yhdessä tehden?
Kommentoi