Suomalaiset ovat asenteiltaan erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen työn liitto selvitti, mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he kertovat suosivansa suomalaisia tuotteita. Tätä varten kehitetty uusi Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa.
Hyvien valintojen viikko
Suosimmeko vain vai valitsemmeko todellakin kotimaista?
Lähes kaikki näkemäni asenneselvitykset kertovat samaa viestiä, että me suomalaiset olemme erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Toisaalta olen kuullut monta kertaa yritysten edustajilta, että ostaessaan asiakkaat päätyvät hintaan pohjautuvaan ”rationaaliseen” valintaan, eli hinta ratkaisee, eikä mikään muu. Mutta onko todellakin niin, että me suomalaiset uskottelemme, jopa itsellemme, tekevämme hyviä valintoja, mutta todellisuudessa emme niitä tee?
Hyviä valintoja – kaikkina aikoina
Muistan elävästi, miten kävelin lapsena Lahden Seppälässä ja sain kauan haaveilemani pinkin neuleen. Elettiin 90-luvun alkua. Samaan aikaan Simo Vaatehuoneelta myi silkkipaitoja hintaan ysiysi ja urheilukaupungissamme viiletettiin kahisevissa tuulipuvuissa joka paikkaan. Jumppasimme ystäväni Katin kanssa itsekudotuissa säärystimissä Anne Sällylän tahtiin. Ja hiukset oli tietysti krepattu, kuinkas muuten.
Kerro, miksi sinun tuotteesi tai palvelusi on hyvä valinta!
Hyvien valintojen viikkoa vietetään 29.4.–5.5. Kampanjan tarkoituksena on muistuttaa kuluttajia ja muita ostajia suomalaisen työn valinnan vaikutuksista.
Avainlippu on suomalaisen tuotteen, palvelun tai verkkokaupan alkuperämerkki
Tuotteiden alkuperä- ja valmistusmaa kiinnostaa asiakkaita yhä enemmän. Koronapandemia, Ukrainan sota ja maailman taloudellinen tilanne ovat saaneet monet pohtimaan ostokäyttäytymistään, mikä yhä näkyy kotimaisuuden suosion nousussa. Lisäksi kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Avainlippu on lähes kaikkien suomalaisten tunnistama alkuperämerkki, josta asiakas tunnistaa kotimaisen valmistuksen, kotimaisen omistuksen ja suomalaisen työn.
Onko verkkokaupan kotimaalla väliä?
Välillä tuntuu siltä, että verkkokauppa on villi länsi, jossa on mukana kaikenlaisia toimijoita. Mukaan mahtuu valitettavasti suoranaisia huijaussivustoja, jotka saattavat nopealla vilkaisulla vaikuttaa kotimaisilta verkkokaupoilta. Kotimaisuus kannattaakin kääntää kilpailueduksi, jolla voit kotimaan markkinoilla erottautua luotettavana toimijana.
Elämä on täynnä ristiriitaisia valintoja ja se näkyy kulutuspäätöksissäkin
Varmaan jokainen meistä on ollut ostaessaan tilanteessa, jossa on joutunut miettimään omia päätöksiään. Kannattaako ostaa juuri tämä vaihtoehto, onko minulla juuri nyt varaa tähän, onko tämä hyvä ja laadukas, onko tämä arvojeni mukainen?
Suomalainen muotoilu on suomalaista työtä
Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 1.12. Teemapäivänä ostetaan vain suomalaista ja tehdään siitä tapa. Suomalaisen työn liiton järjestämään teemapäivään voivat osallistua kaikki suomalaista työtä tekevät yritykset. Myös Design from Finland -merkki liputtaa vahvasti suomalaisen työn puolesta.
Kotimaisen luottokumppanin tunnistaa Avainlipusta!
Elämme ainutlaatuisen elämämme ainutlaatuisia aikoja. Tämän ainutlaatuisen ajan erikoisuus on kasvava epävarmuus, joka ruokkii pidättäytymistä investoinneista ja etenkin kuluttajien kohdalla uuden asunnon hankinnasta. Vakaus ja vakavaraisuus ovat nyt arvostettavia ominaisuuksia.
Suomalaisen työn liiton arvoyhteisön jäsenyys kannattaa monin tavoin
Suomalaisen työn liitolla on noin 10 000 jäsenyritystä lähes kaikilta toimialoilta, pienyrityksistä pörssiyhtiöihin. Kaikkia näitä yrityksiä yhdistää yksi asia: suomalainen vastuullinen työ.