Millaisia tarinaelementtejä yrityksen toimintaan kätkeytyy? Kuinka ottaa ne hyötykäyttöön, kun kerrotaan suomalaisen työn merkityksestä yrityksen arjessa?
Hyödyllinen – ja monille yrityksille vielä käyttämätön – menetelmä on tarinallistaminen eli tarinalähtöinen muotoilu, johon Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritykset pääsivät keväällä tutustumaan.
Tarinallistaminen on yrityksen toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä asiakasta osallistavan tarinan muotoon. Kyse on strategisesta muotoilusta, jossa tarinaa käytetään välineenä asiakaskokemuksen laadun kehittämiseen. Tarinallistamisessa yritykselle luodaan ydintarina, joka ohjaa toiminnan kehittämistä ja antaa tarinallista muotoa niin palveluprosesseille, fyysiselle ja digitaaliselle palveluympäristölle kuin markkinointiviestinnällekin.
Tarinallistamisessa tärkeintä ovat konkreettiset tarinateot: tarinan vieminen sanojen ja kuvien lisäksi palvelun ja toiminnan tasolle. Kokosin kuusi vinkkiä tarinatekojen tekijälle.
1. Testaa tarinan toimivuutta pienillä tarinateoilla yrityksesi arjessa. Tarinateko voi olla esimerkiksi sosiaalisen median päivitys yrityksen ydintarinaan luodun hahmon äänellä. Seuraa asiakkaiden reagointia, mittaa, kehitä ja paranna tarinasi toteuttamista! Tarinakoneen ääntä käyttää toisinaan myös firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas. Entä sinun yrityksessäsi?
2. Julkaise sosiaalisessa mediassa kolmen kuvan sarja, jossa hyödynnät tarinan perusrakennetta: alku – keskikohta – loppu. Ilmennä kuvilla ydintarinaasi.
3. Hyödynnä ruokaa ja juomaa tarinakokemuksen tuottamiseen, kun kohtaat asiakkaitasi. Millainen palaverijuoma tai tarjottava voisi olla osa ydintarinaasi? Sopisivatko vaikka tiikerikakku ja eksoottisesti koristeltu viidakkodrinkki yritykselle, jonka ydintarinassa tiikeri luotsaa asiakkaitaan tapahtumajärjestäjien viidakossa? Esimerkki on peräisin tapahtumajärjestäjien palveluja tarjoavalta Eventiolta, joka hyödyntää tarinallistamista.
4. Mieti, miten ydintarina voisi olla läsnä yrityksenne järjestämissä asiakastapahtumissa ja tilaisuuksissa? Tapahtuman teemassa? Musiikissa? Edellä mainitun yrityksen kohdalla Tiikerin isännöimät juhlat istuisivat hyvin osaksi yrityksen tarinamaailmaa. Avoine Oy on hyödyntänyt Oiva delfiinin hahmoa ja meriteemaa tapahtumissa.
5. Entä miten yrityksen ydintarina voisi olla osa tuotteiden paketointia tai tuotekorttia? Tai miten tarina voisi näkyä palveluiden ja tuotteiden nimissä? Esimerkiksi ohjelmistoalan yritys Vincit, jonka hahmo kumiankka kertoo yrityksen filosofiasta ja näkyy yrityksen toiminnan eri käänteissä, loi Black Ducks -nimeä kantavan asiantuntijapalvelun.
6. Käy asiakkaasi palvelupolku läpi alusta loppuun ja havainnoi missä ja miten asiakas kohtaa yrityksesi tarinan? Siivoa yrityksesi toiminnasta pois kaikki sellainen, mikä ei tue ydintarinaasi!
P.S. Suomalaisen Työn Liito extranetistä löytyy lisää konkreettisia vinkkejä tarinallistamisen hyödyntämiseen liiton jäsenyrityksille. Materiaali on hyvä peruspaketti myös kaikille niille, joilta kevään koulutus jäi väliin.
P.P.S. Tarinallistajana olen huomannut, että suomalaisilla yrityksissä on pelkoja liittyen tarinallistamiseen. Pidämme leikkimielisyyttä ja elämyksen tason tuomista tekemiseemme edelleen outona. Kirjoitin aiheesta toukokuussa Kauppalehdessä.
Kommentoi