Mikä on sellaista mitä ruotsalaiset ja tanskalaiset osaavat ja tekevät, ja josta suomalaiset puhuvat? He osaavat valloittaa maailmaa design-tuotteillaan, vaikka Suomi on kirkkaasti imagoltaan yksi designin kärkimaista ulkomailla. Mitä sitten voisimme tehdä toisin?
Vaikka olenkin vasta kuukauden verran toiminut tehtävässäni suomalaisen designin puolesta puhujana, olen havahtunut yhteen asiaan. Me suomalaiset puurramme helposti yksin omien asioidemme eteen. Sen sijaan voisimme enemmän ajatella, että yhdessä tekeminen saattaisi jopa avata täysin uusia ovia, joita emme ole tulleet ajatelleeksikaan. Meidän pitäisi uskaltaa törmätä ja törmäytyä toisiimme. Maailmanvalloituksessa yhteistyö ja yhdessä tekeminen tuo lisää resursseja käyttöömme ja antaa parempia onnistumisen mahdollisuuksia.
Vieraillessani kansainvälisillä sisustusalan messuilla, näytteilleasettajilta sekä messuvierailta olen kuullut toiveista saada Suomi-design näkyville messuilla paljon näyttävämmin kuin nyt. Pienellä osastolla on vaikea saada yksittäistä yritystä esille valtavan messutarjonnan joukosta. Kun yrityksen tarkoitus on laajentaa markkinoitaan ulkomaille, vaatimattomuus ei kaunista. Suomessa se voi olla hyve, mutta Keski- Euroopan ja Itä-Euroopan maissa näyttävä presenssi tuo uskottavuutta. Ja yhdessä on mahdollista saada aikaan enemmän ja näyttävämpää. Kun lyömme hynttyyt yhteen maailmanvalloituksessa olemme myös vahvempia ja uskottavampia. Messuorganisaatiolta on mahdollista saada sijainniltaan parempi paikka, jos osaston koko on tarpeeksi suuri. Yhteistyötä tehden on myös mahdollista toimia kustannustehokkaammin.
Voisimme ottaa oppia Cleantech Finlandista, joka on onnistunut luomaan toimivan cleantech-toimialan yritysten verkoston. Eräs heidän jäsenistään oli kiteyttänyt verkoston menestymisen yhteen voimavaraan, eikä se ollut teknologia eikä yksittäiset yritykset. Tässä suora lainaus heiltä: “ The key strength is in doing things together. This is how companies coming from a small, remote country can compete in the world’s largest and toughest markets.” Muotoilualalla pohja on tukevasti valettu, joten rakennetaan me yhteistyöllä suomalaiselle designille valoisa tulevaisuus.
Kommentoi