Selvitimme Aula Researchilla teettämässämme laajassa kyselytutkimuksessaan kuntapäättäjien ja hankinta-asiantuntijoiden näkemyksiä julkisista hankinnoista sekä kotimaisuuden ja paikallisuuden merkitystä niissä. Kuntavirkamiesten, kuntahankkijoiden ja valtakunnantason hankinta-asiantuntijoiden mielestä kotimaisten […]
Ajankohtaista aiheesta: Kotimaisuus julkisissa hankinnoissa
Lisää joustoja, paikallisuutta ja yrittäjyyttä julkisiin hankintoihin
Julkisia hankintoja tehdään Suomessa vuosittain noin 30 miljardin euron edestä ja niiden vaikutus yritystoiminnalle ja suomalaiselle työlle on monilla alueilla merkittävä. Julkisten hankintojen ongelmana on kuitenkin se, ettei hankintalaki anna riittävästi liikkumavaraa tilaajalle ja työkaluja esimerkiksi innovatiivisuuden ja kotimaisuuden painottamiseen. Myös hinta nähdään liian määräävänä tekijänä, jolloin esimerkiksi uudet, innovatiiviset ratkaisut tai paikalliset yritykset voivat jäädä kokonaan kilpailutuksen ulkopuolelle.