Koronapandemia pakotti arkemme ennennäkemättömän nopeasti uuteen asentoon. Vielä reilu kuukausi sitten iloitsimme hienoisesta työllisyyden kasvusta ja kinastelimme tamperelaisen urheiluhallin nimestä. Nyt Suomi elää poikkeusoloissa, valmiuslaki on otettu käyttöön ja valtion varmuusvaraston salvat avattu. Sittemmin on myös osoittautunut, etteivät varmuusvarastot riitä kaikkiin niihin tarpeisiin, jotka ovat nousseet esille.
Ajankohtaista aiheesta: Hankintalaki
Kuntahankinnoissa voi painottaa paikallisuutta
Selvitimme Aula Researchilla teettämässämme laajassa kyselytutkimuksessaan kuntapäättäjien ja hankinta-asiantuntijoiden näkemyksiä julkisista hankinnoista sekä kotimaisuuden ja paikallisuuden merkitystä niissä. Kuntavirkamiesten, kuntahankkijoiden ja valtakunnantason hankinta-asiantuntijoiden mielestä kotimaisten […]
Kuntavaikuttajat hankintalain syövereissä
Hankintalakiuudistus on ollut tervetullut lisä aiempaan lakiin, joka antoi kuntavaikuttajille vain pienen liikkumatilan. Varaa parempaan todellakin oli, sillä Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan kuntavaikuttajat olivat […]
Lisää joustoja, paikallisuutta ja yrittäjyyttä julkisiin hankintoihin
Julkisia hankintoja tehdään Suomessa vuosittain noin 30 miljardin euron edestä ja niiden vaikutus yritystoiminnalle ja suomalaiselle työlle on monilla alueilla merkittävä. Julkisten hankintojen ongelmana on kuitenkin se, ettei hankintalaki anna riittävästi liikkumavaraa tilaajalle ja työkaluja esimerkiksi innovatiivisuuden ja kotimaisuuden painottamiseen. Myös hinta nähdään liian määräävänä tekijänä, jolloin esimerkiksi uudet, innovatiiviset ratkaisut tai paikalliset yritykset voivat jäädä kokonaan kilpailutuksen ulkopuolelle.
Yhteiskunnalliset yritykset luovat kasvua ja valinnanmahdollisuuksia
Suomi tarvitsee tuoreita ratkaisuja talouden ongelmien selättämiseksi. On tärkeää luoda mahdollisuuksia uudelle, työllistävälle yritystoiminnalle, joka edistää koko yhteiskunnan tavoitteita.
Kuinka kunta kuluttaa?
Suomalaisen Työn Liitto on kertonut kuluttajalle vuosikymmenien ajan, että ostaessaan Suomessa tehtyä Avainlipputuotetta tai käyttäessään suomalaista palvelua, hän ei osta vain vaatetta tai hotelliyötä, vaan luo työpaikkoja Suomeen. Olisiko jo julkisten ostajien vuoro?