Miltä kuulostaisi suomalaisella käsityöllä ja designilla sisustettu, Suomessa rakennettu omakotitalo, jonka voisi pakata salkkuun ja pystyttää esimerkiksi Tokioon? Suomalaisen Työn Liiton virtuaalitodellisuutta hyödyntävä Virtuaalinen KOTI syntyi tästä unelmasta.
VR-maailmaan rakennetulla kodilla voi kokea suomalaisen designin sellaisella kokonaisvaltaisella tavalla, joka ei välttämättä ole mahdollista vain yksittäisiä design-esineitä näyttelyssä katsomalla. Alkuperäinen KOTI-kokonaisuus oli fyysinen kokoelma kotiin sopivia design-tavaroita eri suunnittelijoilta, jotka oli istutettu kodin huoneisiin. Koti nähtiin ensimmäistä kertaa Suomalaisen Työn Liiton Habitare-osastolla 2016, jossa ulkomaiset designvaikuttajat toivoivat kotia tuotavaksi esimerkiksi Milanoon. Ryhdyimme heti pohtimaan tapoja, joilla tämä olisi mahdollista.
Kun ajatus virtuaalisesta kodista syntyi Stereoscapen kanssa, vapaaehtoisia yrityksiä ilmaantui heti. Valmis pilottihanke esiteltiin ensimmäisen kerran syyskuussa Habitare-messuilla ja Design-museossa ja seuraavaksi se lähtee Japaniin IFFT-messuille 20.–22.11.2017.
Mitä hyötyä VR-teknologiasta on designille?
Suomalaisen Työn Liitto kutsui kaikki kiinnostuneet asiakasyritykset kuulemaan VR-teknologian tuomista mahdollisuuksista Design-museoon 27. syyskuuta. Seminaarissa sai myös kokeilla VR-kodissa oleskelua – liikkumista tilassa sekä tavaroiden katselua ja nostelua.
Seminaarin asiantuntijoiden mukaan VR-teknologiaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää – ja edelläkävijät hyödyntävät nyt jo – paitsi design-kodissa, myös hyvin erilaisilla aloilla, tuotteiden kaikissa valmistusvaiheissa sekä markkinoinnissa ja jopa huollossa. ”Esimerkiksi suunnitteluvaiheessa huoltomies voi nähdä VR-teknologian avulla, miten hän huoltaa koneen ja pystyy vaikuttamaan vielä siinä vaiheessa tuotteen lopulliseen muotoon ennen valmistusprosessia. Näin valmiista tuotteesta tulee mahdollisimman helppohoitoinen”, KONEen Sanni Siltanen kuvaili.
Tuotteiden markkinoinnissa VR-teknologia on vertaansa vailla. Netfreakin Sami Heinonen kertoi Terhi-veneen matkasta Venemessuilla, jossa innokkaat messukävijät pääsivät VR-lasien ansioista ajamaan Terhiä Sipoon aurinkoisilla vesillä. Messuosasto loi klassikkoveneelle uutta modernia ilmettä ja sai asiakkaat kiinnostumaan kaikista messujen veneistä juuri Terhistä. ”VR:ssä on sellaista uutuudenviehätystä, että ihmiset tulevat vaikkapa messuilla sitä hyvin uteliaina kokeilemaan”, Heinonen tietää.
VR-teknologia rantautuu tasaiseen tahtiin myös kuluttajien koteihin. Lisätyn todellisuuden teknologian avulla virtuaaliesineet voidaan sijoitella ruudulla näkyvään kuvaan reaalimaailmasta. Näin asiakas katsoo puhelimensa näytöltä, miltä tietty design-esine näyttää hänen kodissaan. Myös Suomalaisen Työn Liiton virtuaalisen kodin voi tulevaisuudessa ladata omalle koneelle.
Kaikki lähtee 3D-mallista
VR-maailmaan siirtymisen suurin pullonkaula on monille yrityksille laadukkaat 3D-mallinnetut kuvat tuotteista. Tuotteiden 3D-mallit ja niiden tekstuurit (eli tuotteen pinta ja sen muodot) kannattaa tehdä kerralla kunnolla, koska niistä on konkreettista hyötyä yrityksille myös jatkossa, esimerkiksi kun tuotetta esitellään verkossa.
Kun 3D-malli on kerran tehty, se on yrityksen IP:tä (Intellectual Property), jota pitää myös suojella. Tietokonemallin suojelu saattaa alkuun kuulostaa erikoiselta, mutta Stereoscapen Jani Leskinen antoi asiasta havainnollistavan esimerkin: Jos Aallon suunnittelijaparin piirustukset uudesta maljakosta olisivat vahingossa karanneet suunnittelijan käsistä Aasian markkinoille, ei meillä todennäköisesti olisi Aalto-maljakkoa sen nykymuodossa ollenkaan piraattivalmistajien vallatessa markkinat. Tästä syystä yritysten kannattaa suojata oma 3D-malli huolella ja luovuttaa se käyttöön vain sellaisiin VR-sovelluksiin, joissa omistusoikeudet pysyvät selvinä.
Design from Finlandin VR-projekti on ensimmäisiä VR-sovelluksia, jossa esitellään kuluttajatuotteita ja se mahdollistaa suomalaiselle designille uudenlaiset kansainväliset markkinat. Esimerkiksi japanilainen, suomalaisesta designista kiinnostunut potentiaalinen asiakas voi lähitulevaisuudessa katsella kotisohvallaan, miltä suomalainen design-esine näyttää kodissa.
Seminaarin puhujat olivat yhtä mieltä siitä, että jo muutamassa vuodessa VR-teknologiasta tulee uusi normi niin messuilla, tuote-esittelyssä ja verkkoympäristössä – tulevaisuuden teknologiaan on kuitenkin mahdollista päästä mukaan jo nyt.
Haluamme ennen kaikkea antaa jäsenyrityksillemme näkymän siihen mahdollisuuksien maailmaan, jonka virtuaalitodellisuus tuo. On yritysten oma päätös koska ja millä tavoin he lähtevät uusia mahdollisuuksia hyödyntämään. Tärkeää on olla vähintään tietoinen siitä, mitä maailmalla tapahtuu.
Kommentoi