Vuoden Designteko -tunnustuksen saaneen miestenvaatebrändi FRENNin tarinaa on ollut ilo seurata. Antti Laitisen ja Jarkko Kallion Helsingissä vuonna 2013 lanseeraama merkki uskoo normeista vapaaseen pukeutumiseen ja vaatteisiin, joita voi käyttää niin työssä kuin vapaa-aikana. FRENN on oiva esimerkki uudenlaisesta suomalaisesta vaatetusalan brändistä, joka on sopeutunut alan murrokseen.
Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki on vuosittain myöntänyt Vuoden Designteko -tunnustuksen 2012 lähtien. Tunnustuksen tavoitteena on ollut nostaa valokeilaan esimerkillisiä toimijoita merkinhaltijoiden joukosta. Yleisö on saanut ehdottaa yrityksiä ja raati on vuosittain tehnyt valintansa kriteerien valossa. Raati on pyrkinyt myös siihen, että eri vuosina esille pääsisi eri toimialan edustaja. Tämä on merkin kannalta hyvä tapa kertoa siitä, kuinka monella toimialalla muotoilua voidaan hyödyntää. Kriteerit tunnustukselle ovat omaperäisyys, vastuullisuus ja design osana arkea. FRENNin suunnittelutyön lähtökohtia ovat pitkäikäisyys, luonnollinen istuvuus, kiinnostavat yksityiskohdat sekä laadukkaat, ekologisesti tuotetut eurooppalaiset materiaalit. FRENN ei kaihda suomalaisia juuriaan, vaan kertoo rehellisesti: Honestly Helsinki.
Työelämää ravistelevat megatrendit kuten teknologinen kehitys, kehittyvien maiden kuluttajien ostovoima, käyttäytymisen muutokset sekä ekologisten ja eettisten arvojen nousu muovaavat myös tekstiili- ja vaatetusteollisuuden toimintaympäristöä. FRENNin tyylikäs mallisto on oiva esimerkki uudenlaisesta suomalaisesta designvetoisesta vaatetusalan brändistä, joka on sopeutunut alan muutokseen ja luo kilpailukykyä kansainvälisellä konseptilla suomalaisuutta unohtamatta.
FRENN on designiltaan eheä ja korkeatasoinen kokonaisuus konseptista tuotteisiin ja valikoimaan sekä kommunikaatioon asti. Vaikka brändi on alusta asti suunniteltu kansainväliseksi, on modernilla suomalaisuudella kuitenkin vahva jalansija. Suomalaisuus on nostettu voimavaraksi, josta brändi ponnistaa. Monet malliston tuotteista on nimetty suomalaisuutta uhkuvilla nimillä, kuten Eino, Esko, Sampo, Aimo ja Jussi. Syksy-talvi 2017 malliston lookbook on kuvattu Opinmäen Kampuksella, jonka on suunnitellut palkittu suomalainen arkkitehti Esa Ruskeepää.
FRENN luottaa pitkäikäisyyteen, luonnolliseen istuvuuteen, kiinnostaviin yksityiskohtiin sekä laadukkaisiin, ekologisesti tuotettuihin eurooppalaisiin materiaaleihin. FRENN on kovalla työllä laajentanut jakelua kotimaassa ja saavuttanut myös kansainvälisiä avauksia. Vientiä on tällä hetkellä Saksaan, Ranskaan, Japaniin, Italiaan ja Iso-Britanniaan. FRENNin vaatteet valmistetaan lähituotantona Virossa tarkastetuissa olosuhteissa. Yrityksen tuotteille on myönnetty Design from Finland -merkki, joka kertoo siitä, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa ja voidaan osoittaa, että muotoiluun on investoitu ja sen tuloksena synnytetty lisäarvoa asiakkaalle.
Onnistunut muotoilu on viime kädessä sitä, että kuluttajalle syntyy tunne: ”joku on tämän selvästi miettinyt”. Hyvin muotoillut tuotteet ja palvelut ovat kilpailukykyisempiä eli vastaavat paremmin asiakkaan tarpeisiin. Hyvä muotoilu on tärkeä osa vetovoimaista brändiä, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän. Design from Finland -merkin saaneille suomalaisille yrityksille muotoilulla on merkittävä rooli yrityksen kilpailuedun ja menestyksen kannalta.
Immateriaalityö luo yhä enemmän työtä Suomeen. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli jo vuonna 2012 arviolta 6 490 muotoilualan yritystä, jotka työllistivät kokovuosityöllisyyden käsitteellä 22 100 henkilöä ja niiden liikevaihto oli 3,37 miljardia euroa. Tämän lisäksi nyt ja tulevaisuudessa on suuri joukko yrityksiä, jotka eivät tutkimuksessa luokitu ”muotoilualan yrityksiksi”, mutta hyödyntävät vahvasti muotoilua omassa liiketoiminnassaan. Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen tutkimusten mukaan liiketoiminnan arvonmuodostuksessa aineeton lisäarvo on noussut arvoltaan valmistuksen tuomaa lisäarvoa merkittävämmäksi. Meidän kannattaa siis olla ylpeitä siis kaikesta työstä mitä Suomessa tehdään ja huolehtia siitä, että tulevaisuudessakin säilytämme kilpailukykymme juuri aineettoman arvonmuodostuksen kautta.
FRENNin perustajilla Antti Laitisella ja Jarkko Kalliolla on pitkä osaaminen suomalaisessa tekstiili- ja vaatetusteollisuudessa yli parinkymmenen vuoden ajalta. Kannuksia miehet ovat hankkineet suurilta suomalaisilta tekstiilitaloilta ja design-yrityksistä. Vuonna 2016 FRENNin liikevaihto kasvoi 60 % ja yritys on juuri valmistautumassa rahoituskierrokseen laajentaakseen toimintaansa ja astuakseen liiketoiminnan seuraavaan vaiheeseen. Syksyn 2018 mallisto esitellään ensi tammikuussa maailman merkittävimmillä miestenvaatemessuilla Pitti Uomossa Firenzessä. Eli maailmanvalloitus on jo hyvässä vauhdissa. Onnea matkaan FRENN!
Lue lisää FRENNistä: www.frenncompany.com
Lue tiedote vuoden 2017 Designteosta
Kommentoi