Tuotteiden alkuperä- ja valmistusmaa kiinnostaa asiakkaita yhä enemmän. Koronapandemia, Ukrainan sota ja maailman taloudellinen tilanne ovat saaneet monet pohtimaan ostokäyttäytymistään, mikä yhä näkyy kotimaisuuden suosion nousussa. Lisäksi kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Avainlippu on lähes kaikkien suomalaisten tunnistama alkuperämerkki, josta asiakas tunnistaa kotimaisen valmistuksen, kotimaisen omistuksen ja suomalaisen työn.
Verkkokauppa
Uudessa vuotuisessa eCom Summit & Awards -tapahtumassa palkitaan suomalaisia verkkokaupan onnistujia
Toukokuussa ensimmäisen kerran järjestettävässä tapahtumassa kuullaan huippupuhujia mm. Booztilta, Ikealta ja Shopifylta. Illan gaalassa palkitaan digitaalisen kaupan toimijoita useissa eri kategorioissa. Tilaisuuden järjestää verkkokaupan toimijoiden vertaisyhteisö Digital Commerce Finland, jonka tavoite on kiihdyttää digitaalisen kaupan kehitystä ja kasvua Suomessa. Suomalaisen työn liitto on yksi Digital Commerce Finlandin perustajaorganisaatioista.
Onko verkkokaupan kotimaalla väliä?
Välillä tuntuu siltä, että verkkokauppa on villi länsi, jossa on mukana kaikenlaisia toimijoita. Mukaan mahtuu valitettavasti suoranaisia huijaussivustoja, jotka saattavat nopealla vilkaisulla vaikuttaa kotimaisilta verkkokaupoilta. Kotimaisuus kannattaakin kääntää kilpailueduksi, jolla voit kotimaan markkinoilla erottautua luotettavana toimijana.
Kone jauhaa kauppa -valmennuspäivä tarjosi digikaupan ammattilaisille tietoa ja inspiraatiota markkinoinnin automaatioista
Digital Commerce Finland järjesti viime viikolla Epicenterissä Helsingissä valmennuspäivän, joka tarjosi digitaalisen kaupan toimijoille tuoreita näkökulmia automaatioiden hyödyntämiseen ja aitoja yritystarinoita niin suomalaisilta kuin kansainvälisiltäkin digikaupan ammattilaisilta. Suomalaisen työn liitto on yksi Digital Commerce Finlandin perustajaorganisaatioista, joten olimme paikan päällä kertomassa toiminnastamme ja oppimassa ja inspiroitumassa itsekin päivän annista.
Digital Commerce Finlandin myötä olemme mukana kehittämässä digitaalisen kaupan osaamista
Suomalaisen työn liitto on yksi perustajaorganisaatioista tänä syksynä toimintansa aloittaneelle uudelle digitaalisen kaupan yhteisölle, Digital Commerce Finlandille. Tämä on liitolle merkittävä askel ja luonteva jatkumo sille työlle, jota olemme yhdessä jäsenyritystemme kanssa tehneet digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseksi.
Tunne asiakkaasi – menesty verkkokaupassa
Elämme digitaalisen kaupankäynnin aikaa, jossa verkkokauppojen merkitys kasvaa huimaa vauhtia. Ostamisen helppous, digitaitojen lisääntyminen ja verkkomyynnin arkipäiväistyminen lisäävät kiihtyvällä vauhdilla verkkokauppojen määrä. Mutta mitä vaaditaan, jotta verkkokauppa menestyy kovassa kilpailussa?
Digital Commerce Finlandille myönnettiin Yhteiskunnallinen Yritys -merkki
Tällä viikolla julkistetulle uudelle Digital Commerce Finland -yritykselle on myönnetty Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeus osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä. Yritys on syntynyt Business Finlandin pitkän ohjelmatoiminnan tuloksena, ja sen käynnistymistä tukee kuusi perustajaorganisaatiota: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma sekä Suomalaisen työn liitto.
Digital Commerce Finland käynnistää toimintansa – tavoitteena luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen
Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin laajasti digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.
Kotimaiset verkkokauppiaat kertovat: Avainlippu auttaa erottautumaan ulkomaisista verkkokaupoista
Suomalaisen Työn Liitto on lanseerannut Avainlipusta oman version suomalaisille verkkokaupoille, koska kotimaisuus tuo tutkimusten mukaan selkeää kilpailuetua ulkomaisiin verkkokauppoihin nähden. Kuluttajat kokevat toisinaan myös hankalaksi erottaa kotimaiset verkkokaupat ulkomaisista, minkä lisäksi verkko on pullollaan huijaussivustoja. Verkkokauppiaat ovatkin ottaneet uuden ”Suomalainen verkkokauppa” -Avainlippu-merkin ilolla vastaan.
Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan 2023
Katsaus suomalaiseen verkkokauppaan -raportti antaa eväitä verkkokauppiaille kehittää verkkoliiketoimintaansa pohjautuen laajaan tutkimusaineistoon verkkokaupan kehittymisestä maailmalla ja Suomessa. Lisäksi raportissa tarkastellaan suomalaisten kulutus- ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia arvoja sekä muita tekijöitä, joita verkkokauppiaiden on hyvä ottaa huomioon kehittäessään toimintaansa.