Ajankohtaista aiheesta: suomalainen työ

Satavuotiaalle toiminnalle on yhä tilausta

Tiesitkö, että Suomalaisen Työn Liitto on perustettu jo vuonna 1912 ja sehän tarkoittaa jo kohta 110 vuoden toiminta-aikaa, kylläpä aika rientää. Liitto perustettiin Tampereella alun perin kotimaisen teollisuuden edistämisviikon eli Suomalaisen viikon järjestämiseksi ja viikkoja järjestettiin useita kertoja vuosien 1913 ja 1975 välillä.

Tutkimus: Kuntapäättäjät ja yritykset näkevät kuntahankinnoissa mahdollisuuden valita työtä Suomeen

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta selviää, että yhä useammalla kunnalla on hankintoja ohjaava strategia tai ohjelma, peräti 69 prosentilla kunnista. Monet kunnat ovat lisäksi kirjanneet, että ne pyrkivät valitsemaan hankinnoissaan paikallisia tai kotimaisia tuottajia. Hankintapäätökset eivät aina tue paikallista tai suomalaista valintaa, tai ainakaan yrittäjät eivät varauksetta tunnista kuntien keinoja siihen, vaikka monissa asioissa toimijoiden näkemykset ovat lähentyneet toisiaan.

North Outdoor osana Design from Finland -perhettä

Merkki kertoo, että North Outdoorin tuotteet on suunniteltu vastuullisesti ja ammattimaisesti Suomessa. Vahvasti suomalainen yritys liputtaa myös suomalaisen työn puolesta. Siksi yritys työllistää useita kotimaisia pienyrityksiä ja freelancereita.

HalpaHallille myönnettiin Avainlipun käyttöoikeus

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Kokkolan Halpa-Halli Oy:lle Avainlipun käyttöoikeuden. Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä, ja se voidaan myöntää Suomessa tuotetuille palveluille sekä Suomessa valmistetuille tuotteille.

Kuntahankinnoissa mahdollisuus suomalaisiin ja vastuullisiin valintoihin

Hankintalaki mahdollistaa suomalaisuuden, paikallisuuden ja vastuullisuuden huomioimisen julkisissa hankinnoissa. Sen puitteissa myös julkinen sektori voi ostaa työtä Suomeen ja painottaa vastuullisia valintoja työllisyyden ja yrittäjyyden puolesta. Nyt jos koskaan se on ensiarvoisen tärkeää. Mallia näyttää esimerkillään useampikin kunta, sillä jos on tahtoa, on myös keinoja.

Tutkimus: Suomalaisten halu suosia kotimaisia tuotteita kasvanut – asennemuutos näkyy K-ryhmän myyntidatassa

Valtaosa suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita, kertoo tuore Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n teettämä tutkimus. Noin kolmasosa suomalaisista sanoo koronaepidemian muuttaneen heidän suhtautumistaan tuotteiden ja palveluiden alkuperää kohtaan. K-ryhmän myyntidata vahvistaa, että asennemuutos näkyy kotimaisten tuotteiden kasvaneena suosiona.

Suomalaisen Työn Liitto ja K-ryhmä yhdistävät voimansa suomalaisten työn puolesta – valtakunnallisessa yhteiskampanjassa mukana yli 100 yritystä

K-ryhmän ruokakaupat ja K-Rauta, Suomalaisen Työn Liitto, reilu 100 elintarvike- ja käyttötavarayritystä yhdessä Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa yhdistivät voimansa kannustaakseen suomalaisia suosimaan entistä vahvemmin tuotteita, jotka työllistävät suomalaisia ja pitävät talouden pyörät pyörimässä. Yhteiskampanjalla halutaan olla mukana varmistamassa, että Suomi menestyy myös tulevaisuudessa. Valtakunnallinen Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanja starttaa vappuaattona.