Ajankohtaista aiheesta: joulukulutus

Joulututkimus 2023

Joulututkimuksessamme selvitimme suomalaisten joulunviettotapoja, joulun tärkeyttä ja sitä, ovatko joulun kulutustottumukset muuttuneet viime vuosina vastuullisempaan suuntaan. Lataa tutkimusraportti alta!

Made by Finland -kampanjatutkimus osa 2

Tutkimus oli osa Suomalaisen Työn Liiton Suomi 100 -juhlavuoden Made by Finland -kampanjaa. Tutkimuksessa selvitettiin mm. eri merkkien vaikutusta ostopäätökseen, suomalaisten ajatuksia Suomen ylpeydenaiheista ja suomalaista työtä kohtaan sekä joulukulutukseen liittyviä asioita.

Suomalaiset ostavat ja saavat mieluiten Suomessa tehtyjä joululahjoja

Joululahjojen alkuperästä välittää suurin osa suomalaisista. Suomalaisen Työn Liiton teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaisista lähes kaksi kolmasosaa ostaa mieluiten lahjaksi kotimaisia ja Suomessa valmistettuja tuotteita. Lahjoiksi suomalaisia tuotteita toivoo saavansa puolet vastanneista. Kukaan tutkimukseen vastaajista ei tietoisesti suosi joululahjoissa ulkomaisia tuotteita.

Kyselytutkimus kertoo: nämä tuotteet suomalaiset hankkivat valmiina joulupöytiinsä

Suomalaisten joulukiireitä helpottavat monet valmiit jouluruuat ja vain 12 prosenttia suomalaisista ei turvaudu valmisruokiin jouluna. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat hankkivat valmiina joulupöytiinsä mieluiten leipää tai limppua. Myös sinappi on yksi joulun ehdottomista suosikkituotteista, jonka lisäksi valmiit joululaatikot ja savustetut kalat nauttivat suurta suosiota suomalaisten keskuudessa.

Ihana, kiireinen ja krääsäinen joulu vai jotain muuta?

Osallistuin Suomalaisen Työn Liiton edustajana joulukuun ensimmäisellä viikolla Tikkurilan kirjastossa Ekologinen joulu – hyvän mielen valinnat paneeliin. Paneelin juontajana oli Riikka Suominen (Vihreän Langan päätoimittaja) […]

Jouluostokset vilkastuvat: suomalaisuus näkyy jouluhankinnoissa

Suomalaisten tämän vuotiset jouluostokset saivat lisävauhtia viime viikon veronpalautuksista. Jouluna suomalaisuus näkyy niin lahjoissa kuin kodin laittamisessa joulukuntoon. Jouluhankinnoista reilu kolmannes suomalaisista ostaa yli puolet Suomessa tehtynä, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.

Joulututkimus 2012

Joulun kulutuskäyttäytymisessä kotimaisuus on tärkeä asia suurimmalle osalle suomalaisista. Noin puolet suomalaisista pyrkii kuluttamaan jouluna vastuullisesti ja kolme neljästä pitää Suomessa tuotettujen tuotteiden ja palveluiden suosimista vastuullisena kuluttamisena, ilmenee Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tutkimuksesta.

Joulututkimus 2011

Suomalaisen Työn Liitto kehottaa kaikkia suomalaisia tekemään valintoja sinivalkoisen joulun puolesta. Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimus Oy:llä teettämän tutkimuksen mukaan sinivalkoisista valinnoista saa hyvän mielen ja niistä voi nauttia joulun jälkeenkin. Liiton mukaan sinivalkoiselle joululle on sosiaalinen ja taloudellinen tilaus.

Joulututkimus 2010

Tämän tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään, mitä mieltä suomalaiset ovat joulusta ja jouluun liittyvistä asioista.