Yhteiskunnallisista yrityksitä puhutaan julkisuudessa entistä enemmän, mutta niiden liiketoimintamalli on monelle vielä hämärän peitossa. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Yhteiskunnallinen Yritys -merkin jo 300 yritykselle ympäri Suomea ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin neljä miljardia euroa. Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiyritykset työllistävät noin 28 000 työntekijää.
Ajankohtaista aiheesta: Yhteiskunnallinen yrittäjyys
”Ihanaa, että teidän yritys auttaa niitä, ketkä tarvitsee sitä.” − Diakonissalaitos ja Suomalaisen Työn Liitto jatkavat sote-alan ja yhteiskunnallisen yrityksen tutuksi tekemistä Yrityskylässä
Diakonissalaitos on jo kolmen vuoden ajan ollut yhdessä Suomalaisen Työn Liiton kanssa mukana Yrityskylässä Espoossa. Yrityskylässä kuudesluokkalaiset pääsevät tutustumaan Diakonissalaitoksen työhön toimitusjohtajan, asiakkuuspäällikön ja nuoriso-ohjaajan tehtävissä. Samalla taloustaidot ja ymmärrys yhteiskunnasta karttuvat.
Suomessa on jo yli 300 Yhteiskunnallinen Yritys -merkin saanutta yritystä
Marraskuun 17. päivänä vietetään kansainvälistä yhteiskunnallisten yritysten päivää (Social Enterprise Day). Suomessa yhteiskunnallisia yrityksiä on eri arvioiden mukaan tuhansia, joista Yhteiskunnallinen Yritys -merkin saaneita yrityksiä on hieman yli 300. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen Yritys -merkki auttaa tunnistamaan nämä hyvää tekevät yritykset luotettavasti.
Yhteiskunnalliset yritykset kantavat yhteiskuntavastuun
Viimeaikainen uutisointi kohdistaa yhteiskunnalliset yritykset valokeilaan. Kun hoivakodeissa ilmenneiden laiminlyöntien seurauksena on alettu peräänkuuluttamaan julkisia palveluja tuottavilta yrityksiltä yhteiskuntavastuuta, nostavat Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneet yritykset ansaitusti päätään. Mitä yhteiskunnalliset yritykset oikein ovat ja miksi niiden merkitys palvelutuotannossa on tärkeä? Mikä tekee niiden liiketoiminnasta vastuullista?
Tutkimus: yritysten vastuullisuus merkitsee eri asioita nuorille ja vanhemmille
Valtaosa suomalaisista pitää tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoava yritys pystyy osoittamaan vastuullisuutensa. Eroja vastuullisuuden luonteessa esiintyy kuitenkin eri ikäryhmien välillä – nuoria kiinnostaa yritysten voitonjako ja työntekijöistä huolehtiminen, vanhempia taas kuluttamisen vastuullisuus.
Yhteiskunnallinen yritys -merkki myönnetty jo yli kahdelle sadalle yritykselle
Suomalaisen Työn Liitto myönsi toukokuun lopussa Yhteiskunnallinen yritys -merkin Yrjö ja Hanna -säätiö sr:lle. Säätiö oli järjestyksessään jo kahdessadas merkin saanut, jonka hakemukset käsittelevä toimikunta hyväksyi. Yhteistä kaikille merkin saaneille yrityksille on, että ne ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ja käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.
Vuoden 2017 paras opinnäytetyö yhteiskunnallisesta yritystoiminnasta valittu
Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulun KTM Outi Lehtosen opinnäytetyö on valittu vuoden 2017 parhaaksi yhteiskunnallista yritystoimintaa käsitelleeksi opinnäytetyöksi. Kuudennen kerran järjestetyn opinnäytetyökilpailun voittaja palkittiin 1 000 eurolla Tampereella Vastuullisen liiketoiminnan tutkimuspäivien yhteydessä.
Parhaan yhteiskunnallista yritystoimintaa käsittelevän opinnäytetyön kilpailu käynnissä – palkintona 1000 €
Yhteiskunnallinen yritys -merkki yhdessä FINSERNin ja ARVO-liiton kanssa kanssa palkitsevat vuosittain parhaan yhteiskunnallista yritystoimintaa käsittelevän opinnäytetyön. Maineen ja kunnian lisäksi voittaja palkitaan 1 000 eurolla. Oletko tehnyt yhteiskunnallista yritystoimintaa käsittelevän opinnäytetyön tai tiedätkö sellaisen tekijän? Hakuaikaa on jäljellä 31.12.2017 saakka.
Jussi 1/2016 on ilmestynyt
Tämän kertainen Suomalaisen Työn Liiton jäsen- ja sidosryhmälehti Jussi keskittyy erityisesti yhteiskunnallisiin yrityksiin ja niiden tuottamiin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Lehdessä avataan sitä, mitä yhteiskunnallinen yritys tarkoittaa ja esitellään muutama mielenkiintoinen yhteiskunnallinen yritys.
Yhteiskunnallisten yritysten tekemä hyvä työ esiin
Suomalaiset yhteiskunnalliset yritykset kampanjoivat toukokuussa nostaakseen esiin tekemäänsä hyvää työtä ja sen merkitystä. Suomalaisen Työn Liiton hyvää tekevien yhteiskunnallisten yritysten kampanja alkaa vuorineuvos Kari Neilimon ja Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskisen paneelikeskustelulla yhteiskunnallisista yrityksistä ja vastuullisuudesta MTV:n Huomenta Suomi
-ohjelmassa 9.5.2016 klo 7.37–8.00.