Ajankohtaista aiheesta: Tutkimus

Kysely: viinimarja on suosikki suomalaisten puutarhoissa

Suomalaisille luonto on lähellä sydäntä, ja monelle viherpeukalolle oman pihan antimet ovat kesää parhaimmillaan. Viinimarja on yleisin löydös suomalaisten puutarhoissa, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Puutarhahankinnoissa tehtävillä valinnoilla voi samalla tukea suomalaista työtä, kampanja muistuttaa.

Pohjois-Pohjanmaalla työnteko on sisukasta

Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa suomalainen työ nähdään muuhun Suomeen verrattuna erityisesti sisukkaana. Myös perusteellisuus ja säntillisyys korostuvat hieman suhteessa muuhun maahan samoin kuin puurtaminen, mikä nähdään yleisestikin tyypillisenä piirteenä suomalaiselle työlle. Kuten muutkin suomalaiset, pohjoisten maakuntien vastaajat kaipaavat työntekoon lisää iloa, mutta myös palveluasennetta ja rohkeutta tehdä uusia asioita.

Suomalaisten mielestä 15 vuotta on paras ikä aloittaa kesätyöt

Sopivin ikä kesätöiden aloittamiseen on suomalaisten mielestä 15 vuotta, kertoo Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-kysely. Yhteensä yhdeksän kymmenestä vastaajasta katsoo, että kesätyöt olisi parasta aloittaa alle 17-vuotiaana. Esikuvat työn tekemiselle löytyvät läheltä: yli puolelle suomalaisista se on joko isä tai äiti – julkkisten ja poliitikkojen sijaan.

Erot yritysten välillä jopa yli 30 % tekemättömän työn kustannuksissa – suora korrelaatio yrityksen tuottavuuteen ja kilpailukykyyn

Terveystalon vetämä Työkykyjohtamisen benchmark -tutkimus julkaistiin kolmatta kertaa viime syksynä. Toimialakohtaisia tuloksia tarkasteltaessa tekemättömän työn kustannuksissa on toimialojen välillä suuria eroja. Myös toimialan sisällä erottuvat edukseen yritykset, jotka ovat pitkäjänteisesti panostaneet työkykyyn. Tutkimuksen mukaan työkykyyn kannattaa panostaa taloudellisesti, edelläkävijäyrityksissä yhden euron lisäpanostuksella on saavutettu 6 euron tuotto.

Sinivalkoinen jalanjälki -joulututkimus

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 1166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Mikä oli vuoden 2014 työllisyysteko?

Suomalaisten mukaan parhaiten suomalaista työllisyyttä tukenut teko vuonna 2014 oli työttömyysturvan 300 euron suojaosa. Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamiseen kehottava kampanja sai toiseksi eniten ääniä, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.