Monista tuntuu, että maailma muuttuu todella nopeaan tahtiin. Muutoksen yhteydessä puhutaan usein kuluttajien arvopohjaan vaikuttavista muutosvoimista. Selvitimme, miten kulutustottumukset muuttuvat ja minkälaisiin valintoihin ne ohjaavat kuluttajia nykyisessä kasvavan tarjonnan maailmassa.
Ajankohtaista aiheesta: Suomalaiset ostopäätösten äärellä
Kuluttamisen trendit muuttuvat – mikä on kotimaisuuden arvo muuttuvassa maailmassa?
Välillä tuntuu, että on vaikea saada kiinni kuluttajan arvomaailmasta, sillä kuluttajien päätöksiin vaikuttavia tekijöitä tuntuisi olevan lähes ääretön määrä. Tämän vuoksi me Suomalaisen Työn Liitossa halusimme ymmärtää, miten maailma ja kulutustottumukset muuttuvat.
Kulutuksen trendit muutoksessa, onko suomalainen design arvossaan?
Kuluttajien maailmaa ohjaavat monet trendit, joiden vaikutukset näkyvät kulutusvalinnoissa ja -tavoissa lähes joka päivä. Kuluttajan käyttäytymiseen ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on yhä tärkeämpi ymmärtää tavaroiden ja palveluiden kasvavassa maailmassa. Tämän vuoksi me Suomalaisen Työn Liitossa halusimme ymmärtää, miten maailma ja kulutustottumukset muuttuvat.
Suomalaiset ostopäätösten äärellä ja Yhteiskunnallinen yritys -merkki
Suomalaisen Työn Liitto teetti selvityksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä vuonna 2018. Kartoituksessa selvitettiin suomalaisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten millaiset muutosvoimat vaikuttavat kuluttamisessa, mikä on suomalaisuuden […]
Suomalaiset ostopäätösten äärellä ja Design from Finland -merkki
Suomalaisen Työn Liitto teetti selvityksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä vuonna 2018. Kartoituksessa selvitettiin suomalaisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten millaiset muutosvoimat vaikuttavat kuluttamisessa, mikä on suomalaisuuden […]
Suomalaiset ostopäätösten äärellä ja Avainlippu
Suomalaisen Työn Liitto teetti selvityksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä vuonna 2018. Kartoituksessa selvitettiin suomalaisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten millaiset muutosvoimat vaikuttavat kuluttamisessa, mikä on suomalaisuuden […]
Tutkimus: Mummon ja milleniaalin erot kuluttamisessa yllättävän pieniä – molemmat arvostavat aitoja ja läpinäkyviä yrityksiä
Sukupolvierot kuluttamisen arvoissa ovat yllättävän pieniä. Suomalaiset haluavat ostaa laadukkaita tuotteita ja palveluita. Heitä kiinnostavat aidot brändit, jotka tuntuvat inhimillisiltä.
Muutosvoimat näkyvät suomalaisten ostopäätöksissä
Jokainen joka myy tuotteita tai palveluita haluaisi tietää, mitä ostaja ajattelee. Usein ajattelemme taloustieteen ihmiskuvan mukaisesti, että ihminen on rationaalinen ja järkiperäinen tehdessään kulutusvalintojaan. Kuitenkin jokainen meistä on varmasti huomannut omassa kulutuskäyttäytymisessään, että emme ehkä aina teekään niin rationaalisia päätöksiä vaan joskus tunne ohjaa meitä enemmän kuin järki.
Tutkimus: Ostopäätöksiä ohjaavat yksilölliset valinnat ja vastuullisuus
Tämän päivän kuluttajien tärkeimpiä valintoja ohjaavia tekijöitä ovat yksilöllisyyden kokemus, omaan ja perheen hyvinvointiin panostaminen sekä helppo ja mukava asiointi, selviää tuoreesta Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimuksesta. Arjen valinnoilla halutaan kantaa myös vastuuta.