Avainlippu

Suomalaiset ostopäätösten äärellä ja Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto teetti selvityksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä vuonna 2018. Kartoituksessa selvitettiin suomalaisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten millaiset muutosvoimat vaikuttavat kuluttamisessa, mikä on suomalaisuuden […]

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 7.12. – työllistävät vaikutukset nousevat tulevaisuudessa merkittäväksi ostomotiiviksi

Joulukuun ensimmäisenä perjantaina 7.12. suositaan suomalaista, kun Osta työtä Suomeen -päivää vietetään jo neljättä kertaa. Päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä. Tuoreen kyselyn mukaan yli kolmasosa suomalaisista on sitä mieltä, että tuotteen tai palvelun työllistävyys tulee vaikuttamaan ostopäätöksiin tulevaisuudessa yhä enemmän. Osta työtä Suomeen -päivä tarjoaa kuluttajalle hyvän tilaisuuden pohtia omia kulutustottumuksiaan. Päivän takana on Suomalaisen Työn Liitto.

Riitta Huuhtanen Suomalaisen Työn Liiton puheenjohtajaksi

Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen on valittu Suomalaisen Työn Liiton johtokunnan uudeksi puheenjohtajaksi. Huuhtasen mukaan liiton viesti suomalaisen työn puolestapuhujana on terävöitynyt entisestään ja liitolla on tärkeä rooli yhteiskunnassamme kun käydään keskustelua kuluttajien arvojen ja työelämän muutoksesta.

Vastuullisuus nousee yhä tärkeämmäksi valintatekijäksi yritysten ostopäätöksissä

Yritysten ostot ovat valtava yritysten tuotantopäätöksiin ja suomalaisen työn menestykseen vaikuttava voima. Suomessa yritysten hankintojen yhteissumma nousee yli 190 miljardiin euroon vuositasolla. Hankintojen skaala on erittäin laaja ulottuen liikelahjoista toimistokalusteisiin ja työhyvinvoinnin ja -terveyden palveluista IT- ja digiostoihin. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan yritysten ostoista vastaavat johtajat näkevät, että tulevaisuudessa erityisesti vastuullisuus tulee korostumaan yritysten ostopäätöksissä.

Yritykset ostopäätösten äärellä -tutkimus

Suomalaisen Työn Liitto teetti elo-syykuussa 2018 yritysvaikuttajien parissa kartoituksen yritysten ostoista Suomessa. Kartoituksessa selvitettiin muun muassa eri tekijöiden vaikutusta ja painoarvoa tuotteiden ja palveluiden ostoihin yrityksissä nyt ja tulevaisuudessa, tuottaja- ja suunnittelumaan merkitystä palveluita ja tuotteita ostettaessa sekä kotimaisuuden merkitystä yritysten ostopäätöksissä.