Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ja käyttävät suurimaan osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Nämä kestävän hyvinvoinnin rakentajat viestivät siitä, että toiminnalla on aito ja hyvä tarkoitus. Suomalaisen Työn Liiton selvitysten mukaan halu tehdä merkityksellistä työtä ja erityisesti työtä, jolla on tarkoitus, on kasvanut viime aikoina.
Yritystoiminnan tavoitteena ei tänä päivänä ole vain henkilökohtaisen hyödyn maksimointi, vaan vallalla oleva Y-sukupolvi kannattaa liiketoiminnassa erilaisia arvoja kuin ihmiset vuosikymmeniä sitten. Esimerkiksi vuoden 2014 Deloitte Millennial Survey -tutkimuksesta selviää, että 92 prosenttia 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneen sukupolven edustajista tyrmää ajatuksen, että liikevoitto on ainoa liiketoiminnan menestyksen mitta ja 71 prosenttia yritysjohtajista on samaa mieltä.
– Kannattava liiketoiminta on toki myös yhteiskunnallisen yrityksen lähtökohta, mutta muihin yrityksiin verrattuna yhteiskunnallinen yritys on perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten. Voitosta suurin osa kanavoituu toiminnan kehittämiseen, jolla on merkittävä vaikutus myös paikallisesti ja alueellisesti mitattuna, kertoo Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manager Niina Ollikka Suomalaisen Työn Liitosta.
Suomalaisen Työn Liiton selvityksistä käy ilmi, että lapsiin, nuoriin ja vanhuksiin sijoittaminen nousi yhdeksi tärkeimmistä kohteista, joihin yhteiskunnallisten yritysten toivotaan panostavan.
– Tasa-arvoisemman yrityskulttuurin ja yhteiskunnan rakentaminen luo pohjaa kestävämmälle liiketoiminnalle, ja juuri yhteiskunnalliset yritykset pyrkivät edistämään tasa-arvoisempaa yrityskulttuuria. Esimerkiksi monet sosiaali- ja terveysalan säätiöt huolehtivat toiminnallaan heikompiosaisista tinkimättä silti liiketoimintansa kannattavuudesta, muistuttaa Ollikka.
Säätiöt tekevät hyvää
Yhteiskunnallisesti toimivista ja hyvää tekevistä yrityksistä hyviä esimerkkejä ovat neljä sote-alan säätiötä eri puolita maata: Rinnekoti, Honkalampi, Parik ja Sotek. Niiden toiminnan ohjenuorana on lähimmäisestä välittäminen, kestävän hyvinvoinnin rakentaminen, hyvä elämä ja inhimillisyys. Näillä säätiöillä on yhteistä hyvää tuottava tarkoitus, jonka varaan on hyvä rakentaa parempaa yhteiskuntaa ja tulevaisuutta toiminnan tuloksellisuutta unohtamatta.
Rinnekoti-Säätiö, Honkalampi-Säätiö, Parik ja Sotek ovat yhteiskunnallisia yrityksiä, joilla on Kuntamarkkinoilla 9.-10.9.2015 yhteinen osasto (K-kerros, D4), tervetuloa tutustumaan!
Taustatutkimukset:
Yhteiskunnallinen yritys 2015 -selvitys, toteuttaja: Innolink Research Oy maaliskuu 2015 (n=1038)
Suomalaisen Työn Liiton ja The Futures Companyn raportti (nro: 4/2015) merkityksellisestä ja arvokkaasta työstä
Lisätietoja:
Brand Manager Niina Ollikka, niina.ollikka@avainlippu.fi; p. 040 674 8773
Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneet yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Lista kaikista Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeuden saaneista yrityksistä löytyy liiton kotisivuilta:
https://suomalainentyo.fi/tietoa-meista/jasenyritykset/#merkki/yhteiskunnallinen-yritys