Ajankohtaista aiheesta: Kymppi kotimaiseen

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 3.12. – Halu ostaa suomalaista työtä historiallisen korkealla, pelastavia tekoja tarvitaan

Seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Luku on tutkimustemme mukaan ennätyskorkealla ja vahvistunut koronan aikana. Tilanne yrityksille ei kuitenkaan ole helppo, sillä pandemian aiheuttama epävarma tilanne jatkuu ja ajaa monet yritykset ahtaalle juuri ennen joulusesonkia. Vaikka häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa, kotimaista kysyntää tarvitaan monessa yrityksessä kipeästi.

Jokaisen suomalaisen 10 euroa enemmän kotimaisiin valintoihin tarkoittaa lähes 300 miljoonaa euroa lisää verotuloja

Suomalaisen Työn Liiton käyttämä 10 euroa enemmän kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin tarkoittaa vuositasolla 10 000 työpaikkaa -väite on suunnattu suomalaisille kuluttajille. Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.

Mitä saat 10 eurolla – no lähes 10 000 työpaikkaa

Miten on mahdollista, että kympillä saa 10 000 työpaikkaa? Väite pohjautuu kansatalouden laskelmiin, joita Suomalaisen Työn Liitto on käyttänyt nostaakseen esiin suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen vaikutukset työllisyyteen. Viesti on toki pelkistetty monimutkaisista panos-tuotos-laskelmiin pohjautuvista laskelmista.

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 4.12. – suomalaiset valitsevat nyt suomalaista tukeakseen työllisyyttä

Suomalaisen Työn Liitto järjestää tänä vuonna kuudetta kertaa Osta työtä Suomeen -päivän. Teemapäivä osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia ja on omiaan muistuttamaan kuluttajia suomalaisen työn tärkeydestä ja kotimaisten tuotteiden ja palveluiden valinnan vaikutuksista. Tänä vuonna päivällä on erityinen arvo niin kuluttajille kuin yrityksillekin, sillä korona-aika on kurittanut Suomen taloutta, vaikeuttanut monien yritysten toimintaa sekä painanut suomalaisten työllisyyttä ja toimeentuloa. Nyt jos koskaan on syy valita kotimaista.