Kotimaisuus ja läpinäkyvyys ovat yksityisten terveyspalveluiden ehdottomia valttikortteja kuluttajien silmissä, selviää Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -tutkimuksesta. Jopa 85 % näkee kotimaisuuden lisäävän palvelun haluttavuutta. Saman verran arvostetaan myös yksityisten terveyspalveluiden tuottajien liiketoiminnan läpinäkyvyyttä.
Suomalaisen Työn liiton teettämän Made by Finland -tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat todella arvostavat terveyspalvelujensa kotimaisuutta: peräti 85 % vastanneista kertoo, että suomalaisuus lisää erittäin tai melko paljon palveluntuottajan haluttavuutta, kun kyseessä on yksityisten terveyspalveluiden valitseminen. Kaikkein merkityksellisintä suomalaisuus on 65–79-vuotiaille, joista jopa 62 % kertoo palveluntuottajan kotimaisuuden lisäävän sen vetovoimaa erittäin paljon.
Kiinnostava lisä on se, että useampi kuin joka kolmas suomalainen (36 %) näkee myös perheyrittäjyyden lisäävän palvelun houkuttelevuutta.
”Olemme ylpeitä näistä tutkimustuloksista. Kotimaisuus on meille vahva erottava tekijä, ja se on tärkeää niin asiakkaillemme, lääkäreillemme kuin hoitohenkilökunnallemme. Aavassa työskenteleville kotimaisuus lisää merkityksellisyyttä omassa työssä, asiakkaille taas on tärkeää, että maksamme verot Suomeen. Tästä saamme jatkuvasti hyvää palautetta. Yrityksellämme on tarina ja omistajillamme kasvot”, Lääkärikeskus Aavan toimitusjohtaja Raija Tapio sanoo.
Toinen yksityisten terveyspalveluiden valintaan merkittävästi vaikuttava seikka on liiketoiminnan läpinäkyvyys: jopa 85 % tutkimukseen vastanneista kokee, että palveluntuottajan taustojen tunteminen ja liiketoiminnan läpinäkyvyys lisäävät halukkuutta hakeutua palveluiden pariin.
”Avoimuutta ja läpinäkyvyyttä vaaditaan yhä enemmän: Asiakas haluaa tietää, minkälainen yritys tuottaa palvelun ja minkälaisten arvojen mukaan yritys toimii. Tärkeintä on kuitenkin se, miten yrityksen tausta ja arvot näkyvät asiakkaalle erinomaisena palveluna”, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
”Tiedämme tutkimustemme mukaan myös sen, että palvelun työllistävä vaikutus on nykypäivänä merkittävä ostokriteeri kuluttajalle”, Lausala jatkaa.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.
Lisätietoja:
Raija Tapio, toimitusjohtaja, Lääkärikeskus Aava, raija.tapio@aava.fi, p. 010 380 3800
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, p. 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, p. 050 374 7410
Suomalainen Lääkärikeskus Aava on edistänyt terveyttä ja hyvinvointia jo yli 50 vuotta. Elämäntyönämme on asiakkaidemme hyvinvointi ja terveys, huolenpitomme kantaa läpi koko ihmisen elämän. Perheyrityksessämme toimii yli 1000 ammattilaista, 12 toimipisteessä, 9 paikkakunnalla. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaa viisaasti ja välittäen. Kannamme vastuun tulevaisuudessa. Suomen seuraavat 100 vuotta ovat jo työn alla.
Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.