Suomalaiset toivovat työelämään lisää iloa, rohkeutta ja palveluasennetta

Suomen pitkäikäisin alkuperämerkki Avainlippu juhlistaa 50 merkkivuottaan ”Nostetaan Suomi plussalle”-teemalla eri puolilla maata. Merkkivuoden kunniaksi Suomalaisen Työn Liitto kysyi suomalaisilta parhaiten suomalaista työtä kuvaavia piirteitä. Vastaajien mukaan asiantuntijuus, sisu ja ahkeruus kuvaavat parhaiten suomalaista työtä ja työntekoa. Kyselyyn vastanneet kaipaisivat työelämään lisää työn iloa, rohkeutta tehdä uusia asioita ja palveluasennetta.

– Avainlippu-merkin 50-vuotisjuhlavuosi osuu haastavaan, mutta tärkeään aikaan suomalaisen työn ollessa tienhaarassa. Kyselyn vastauksista välittyy toive työelämän uudistumisesta, ja haluammekin Avainlipun juhlavuonna muistuttaa työn ilosta ja rohkeudesta, joilla Suomi nostetaan plussalle. Tulevaisuuden suomalainen työ on merkityksellistä ja arvokasta, kun se on tuottavaa, pitkällä aikavälillä kestävää ja laajalti osallistavaa, Brand Manager Reetta Mentu merkkiä hallinnoivasta Suomalaisen Työn Liitosta toteaa.

Kotimaisuuskampanjan tunnukseksi vuonna 1965 luotu Avainlippu-merkki on auttanut kuluttajia jo 50 vuoden ajan tunnistamaan Suomessa valmistetut tuotteet. Vuodesta 1995 alkaen Avainlippua on myönnetty myös Suomessa tuotetuille palveluille. Tänä päivänä jo yli 1000 suomalaista palveluyritystä käyttää Avainlippua.

Suomalaiset ovat ottaneet Avainlippu-merkin selvästi omakseen, sillä Suomalaisen Työn Liiton aiemmin teettämän tutkimuksen mukaan 92 prosenttia kaikista suomalaisista tuntee merkin erittäin tai melko hyvin. Yli kaksi kolmasosaa suomalaisista myös sanoo, että Avainlippu vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä joko erittäin tai melko paljon.

Juhlahumua ympäri Suomen

Avainlipun juhlavuosi nähdään Suomalaisen Työn Liitossa hyvänä ajankohtana kääntää katseita suomalaiseen osaamiseen sekä Avainlippuun. Tämä aloitetaan huhtikuussa vietettävällä suomalaisella viikolla.

– Kesällä kierrämme Suomea kohtaamassa kuluttajia, yrityksiä ja päättäjiä yhdessä juhlavuoden kampanjassa mukana olevien yritysten kanssa, Mentu kertoo.

– Suomalainen työ ja sen tulevaisuus on yhteinen asiamme. Meillä on Suomessa hienoa osaamista, mistä yli 2 000 Avainlippua kantavaa yritystä muistuttaa. Jokaisen on helppo vaikuttaa omilla valinnoillaan suomalaisen työn tulevaisuuteen – Avainlippu tuotteen tai palvelun yhteydessä kertoo, että tuote tai palvelu tuo työtä ja luo hyvinvointia Suomeen, Mentu summaa.

suomalaista_tyota_kuvaavat_eniten

Parhaiten suomalaista työtä ja työntekoa kuvaavat ominaisuudet (N=1001)

  • Tietotaito ja asiantuntijuus 37 %
  • Sisu 37 %
  • Ahkeruus 34 %
    ….
  • Rentous ja leppoisuus 5 %
  • Innostuneisuus 4 %
  • Optimistisuus 4 %

 

suomalaiseen_tyoelamaan_toivotaan_lisaa

Suomalaiset kaipaavat suomalaiseen työelämään lisää (N=1001)

  • Työn iloa 49 %
  • Rohkeutta tehdä uusia asioita 41 %
  • Palveluasennetta ja -alttiutta 36 %
  • Tietotaitoa ja asiantuntijuutta 11 %
  • Perusteellisuutta ja säntillisyyttä 10 %
  • Jalat maassa -asennetta 9 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa ja siihen vastasi 1001 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Lisätietoa tutkimuksista ja juhlavuodesta löytyy juhlavuoden suomiplussalle.fi-kampanjasivustolta.

Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Huhtikuussa 2015 Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi

Juhlavuoden kumppaneina ovat Avainlippua kantavat tuotteet ja palvelut ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa mukana kulkee merikontista rakennettu Avainlippu-koti, jota ovat rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, Karto, KPPR-Steel Oy sekä Helsingin Villasukkatehdas. Paikallisina kumppaneina ovat mm. Best-In Kuopiossa ja Coronaria Oulussa. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi