Joululahjojen alkuperästä välittää suurin osa suomalaisista. Suomalaisen Työn Liiton teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaisista lähes kaksi kolmasosaa ostaa mieluiten lahjaksi kotimaisia ja Suomessa valmistettuja tuotteita. Lahjoiksi suomalaisia tuotteita toivoo saavansa puolet vastanneista. Kukaan tutkimukseen vastaajista ei tietoisesti suosi joululahjoissa ulkomaisia tuotteita.
Suomalaisen Työn Liitto tutki yhdessä Taloustutkimuksen kanssa toteuttamassaan kyselyssä muun muassa suomalaisten rahankäyttöä jouluvalmisteluihin, jouluhankintojen alkuperää sekä lahjojen kotimaisuuden vaikutusta ostopäätöksiin.
Tutkimuksesta selviää, että lähes kaksi kolmasosaa (62 %) suomalaisista aikoo käyttää jouluun saman verran rahaa kuin aikaisempinakin vuosina ja neljännes (27 %) arvioi tänä vuonna käyttävänsä jouluun aiempaa vähemmän rahaa. Kolmannes (33 %) suomalaisista arvioi jouluhankinnoistaan yli puolen olevan kotimaisia ja Suomessa valmistettuja.
– Jouluun käytetyn rahan määrä on pysynyt pitkään samalla tasolla ja tutkimustulos on linjassa Nordean teettämän tutkimuksen kanssa, jonka mukaan suomalaiset käyttävät tänä vuonna jouluun hieman alle 500 euroa. Lopulliset tulokset jouluun käytetystä rahamääristä saadaan vasta kun joulun kaupanmyyntiä koskevat tilastot tulevat julki. Ilahduttavaa on se, että melkein kaksi kolmasosaa suomalaisista miettii kotimaisuutta ostopäätöksissään, arvioi Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Suomalaiset haluavat joululahjojensa olevan kotimaisia
Suomalaisista lähes kaksi kolmasosaa (60 %) kertoo ostavansa joululahjaksi mieluummin kotimaisia ja Suomessa tehtyjä tuotteita. Yli puolet (52 %) myös haluaa itse lahjaksi mieluummin suomalaisia tuotteita.
– Viime vuosien ajan noussut trendi kotimaisten tuotteiden suosimisessa näkyy luonnollisesti myös jouluna, vuoden suurimman kulutushuipun aikaan. Kotimaisen tuotteen työllistävä vaikutus ja palvelun tai tuotteen sisältämät, suomalaisille tutut arvot ovat kuluttajille tärkeitä syitä suosia suomalaista, myös jouluna, sanoo Eljala.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan ja Taloustutkimuksen toteuttamaan internetpaneelitutkimukseen lokakuussa 2017. Siihen vastasi 1 065 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.
Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi
Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia. www.madebyfinland.fi