Nämä mukavuudet suomalainen haluaa mökilleen – kesäkeittiö on uusi palju

Mökin varustelutasoon kuuluvat yleensä sähköt ja takka, selviää Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta. Suurimmat erot mökkien varustelutasossa ja suomalaisten mökkeilijöiden toiveissa liittyvätkin erilaisiin mökkielämän mukavuustekijöihin. Huomattavimmat erot mökkien nyky- ja unelmatason välillä kohdistuvat vesi- ja viemärijärjestelmiin, astianpesukoneeseen ja katettuun kesäkeittiöön.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suurimmat erot mökkien varustelutasossa ja mökkeilijöiden toiveissa koskevat vesi- ja viemäriliittymiä, suihkua ja sisävessaa monen mökki-ihmisen suosikkina olevaa paljua unohtamatta. Korkeimmat odotukset mökin varustelutason suhteen on niillä, jotka viettävät mökillä yli 100 vuorokautta vuodessa. Toisaalta myös ne vastaajat, jotka eivät ole mökillä viettäneet yhtään vuorokautta, asettavat mökin varustustasolle korkeita odotuksia.

– Mökkeilijät odottavat mökeiltään yhä enemmän ja niiden varustustasoon kiinnitetään paljon huomiota. Tulevaisuudessa panostus mökin viihtyisyyteen tulee erityisesti kasvamaan, kertoo projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta. – Suomalaisista tuotteista löytyy onneksi valinnanvaraa mökin varustamiseen ja samalla tulee tilaisuus tärkeisiin työllistämistekoihin, Mantila lisää.

– Myös ruoanlaittoon ja ulkoilmaruokailuun panostetaan entistä enemmän, jatkaa Rautia- ja K-rauta-ketjujen valikoimapäällikkö Pauliina Partanen. Aikaisemmin kesäkeittiö saattoi tarkoittaa kotaa, mutta nykyisin tarjolla on monenlaisia kesäkeittiö-vaihtoehtoja.

– Nykyaikaisessa kesäkeittiössä ruokaa laitetaan useilla välineillä eikä yksi tulisija enää riitä. Tilaa tarvitaan esimerkiksi savustimelle ja käytössä voivat olla lisäksi kaasu- ja hiiligrillit. Kesäkeittiössä laitetaan ruokaa ja nautitaan yhdessäolosta tarvittaessa myös säänsuojassa. Kesäkeittiöitä ostetaan helposti pystytettävinä valmispaketteina, Partanen kertoo.

Rautia on mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan Suomalainen mökkikulttuuri -tutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja 18–79-vuotiaista suomalaisista siihen vastasi 2222 kuluttajaa.

Mökin varustelutaso (suluissa oleva luku varustetaso ihanteellisessa mökissä):

  1. sähkö 83 % (87 %)
  2. takka 80 % (85 %)
  3. grilli 68 % (69 %)
  4. jätevesijärjestelmä (ei kunnallinen) 37 % (38 %)
  5. juokseva kylmä- ja lämminvesi 30 % (58 %)
  6. suihku 26 % (47 %)
  7. sisä-wc 26 % (56 %)
  8. juokseva kylmävesi 24 % (30 %)
  9. katettu kesäkeittiö 23 % (41 %)
  10. pyykinpesukone 20 % (24 %)
  11. astianpesukone 15 % (24 %)
  12. laajakaista internetyhteys 15 % (28 %)
  13. kunnallinen vesi- ja viemäriverkko 10 % (30 %)
  14. palju 5 % (19 %)

Lisätietoja:

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Pauliina Partanen, valikoimapäällikkö, Rautakeskon Piha ja puutarhayksikkö, p. 050 347 7924, pauliina.partanen@kesko.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi