Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt jepualaiselle hiomapapereita, -koneita ja -materiaaleja valmistavalle Oy KWH Mirka AB:lle oikeuden käyttää Avainlippu-tunnusta Mirka DEROS sähkökäyttöisen epäkeskohiomakoneen yhteydessä. Avainlippu-tunnus on merkkinä suomalaisesta työstä ja siitä että Mirka DEROS hiomakoneet valmistetaan Suomessa.
KWH Mirkan pääpaikkana on 500 ihmisen Jepuan kylä. Tehtaita löytyy myös Oravaisista, Pietarsaaresta ja Karjaalta. Mirka työllistää yhteensä 1080 henkilöä, ja se kuuluu KWH-ryhmään, joka on suomalainen perheyritys. Yrityksen tuotteista yli 95 prosenttia menee vientiin, ja Mirka on tiettävästi ainut yritys joka vie Suomessa valmistettuja sähkötyökaluja Kiinan markkinoille.
– Onnistumisemme takana on Mirkan vahva panostus tuotekehitykseen, teknologiaan ja innovaatioon, jonka tuloksena on syntynyt menestyksekäs Mirka DEROS -hiomakone. Tämä luokkansa pienikokoisin, ergonomisin ja tehokkain hiomakone on kehitetty pölyttömään hiontaan, ja se soveltuu monenlaisten pintojen vaativaan hiontaan, sanoo KWH Mirkan toimitusjohtaja Stefan Sjöberg.
Avainlippu voidaan myöntää tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset.
Avainlippu-merkki tulee jatkossa näkymään Mirka DEROS epäkeskohiomakoneen pakkauksessa ja DEROS hiomakoneen markkinoinnissa tullaan liputtamaan suomalaisen työn merkitystä.
– Avainlippu kuvastaa hyvin KWH Mirkan arvoja, suomalaista perheyrittäjyyttä sekä suomalaisen työn merkitystä. Muuttuvat olosuhteet inspiroivat meitä Mirkalla parantamaan toimintaamme jatkuvasti kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden. Yhteiskuntavastuullisuus näkyy myös yrityksen arvovalinnassa kasvattaa tuotantoaan nimenomaan Suomessa ja käyttää paikallisia toimittajia aina kun mahdollista. Suomalaisella työllä on vahva rooli Mirkan menestymisessä ja Avainlippu-merkin avulla voimme viestiä tästä myös asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneille, Sjöberg toteaa
Avainlippu-merkki tunnetaan varsin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 86 % prosenttia suomalaisista tuntee Avainlipun. Vastaajista suurin osa (57 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin erittäin paljon tai melko paljon.
Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
– Kuluttajat ja asiakkaat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia suomalaisuudesta, luotettavuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä suomalaisesta valmistuksesta omille sidosryhmilleen, Reetta Mentu sanoo.
Lisätietoja
Stefan Sjöberg, Toimitusjohtaja, Oy KWH Mirka Ab, 040 8247 385, stefan.sjoberg@mirka.com
Tiina Pesola, Sales Operations Specialist, Oy KWH Mirka Ab, 040 6789 223, tiina.pesola@mirka.com
Reetta Mentu, Markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Oy KWH Mirka Ab on vuonna 1943 perustettu perheomisteinen suomalainen yritys ja maailman johtaviin lukeutuva hiomatuoteteknologian kehittäjä. Vuosikymmenten kokemus alalta ja vahva panostus tuotekehitykseen ovat tehneet Mirkasta erikoisasiantuntijan joustavien hiomatuotteiden ja pölyttömän hionnan mahdollistavien tuotteiden saralla. KWH Mirkan pääkonttori sekä tuotantotilat sijaitsevat Suomessa, ja yhteensä 15 tytäryhtiötä Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa. Yrityksen tuotannosta yli 95 % menee vientiin ja tuotteita myydään yli 80 maassa. www.mirka.fi
Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja verkkopalveluita, tutkii suomalaisen työn nykytilaa ja tulevaisuutta. Liitolla on yli 2800 yritys- ja yhteisöjäsentä. Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä noin 3200 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi