Tutkimus: Suomalaisille tärkeimpiä syitä kodin hankintaan ovat taloudelliset syyt ja itsenäisyys

Suomalaisille tärkeimpiä syitä kodin omistamiseen ovat taloudelliset syyt sekä itsenäisyys ja riippumattomuus, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Made by Finland -tutkimuksesta. Yli puolet vastaajista omistaa asunnon, ja vain alle kahdeksannes suomalaisista ei ole lainkaan kiinnostunut omistusasumisesta.

Suomessa on vahva omistusasumisen perinne: Omistusasuminen on tutkimuksen mukaan mielekäs ja tavoiteltava asumismuoto, sillä suomalaisista reippaasti yli puolet (63 %) omistaa kodin ja lähes joka neljäs (24 %) on kiinnostunut omistamaan asuntonsa. Vain noin joka kahdeksas (13 %) vastaajista ei ole kiinnostunut omistamaan kotiaan.

Lähes puolet (47 %) suomalaisista pitävät taloudellisia seikkoja tärkeimpinä syinä kodin omistamiseen: omistaminen nähdään muun muassa sijoituksena tulevaisuuteen, ja vastaajat maksavat vuokran sijasta mieluummin omaa asuntoaan.

S-Pankin lainojen kehityspäällikön Päivi Huttusen mukaan asunto ostetaan ensisijaisesti kodiksi, mutta kuten tutkimuskin osoittaa, ymmärtävät suomalaiset hyvin myös sen taloudellisen merkityksen.

“Koti on aina myös sijoitus, sillä asuntolainan takaisinmaksu kerryttää omaisuutta. Valitettavasti tässä suhteessa me suomalaiset emme kuitenkaan ole ihan tasa-arvoisessa asemassa. Kasvavissa kaupungeissa asuntojen neliöhinnat vain nousevat, mutta muuttotappioisilla syrjäseuduilla voi myyntitilanteessa olla vaikeaa saada omiaan pois tai löytää edes ostajaa. Tärkeää onkin tarkastella ostopäätöstä myös jälleenmyynnin näkökulmasta ja mitoittaa lainamäärä sekä takaisinmaksun kuukausierä itselle sopiviksi”, Huttunen muistuttaa.

Tutkimustulosten mukaan taloudellisuuden lisäksi toinen yhtä tärkeä syy asunnon omistamiseen on sen mukanaan tuoma itsenäisyys ja riippumattomuus, eli ”oma tupa, oma lupa” (46 %). Suomalaiset arvostavat omaa rauhaa ja vapautta. Kolmanneksi painavimmaksi syyksi (18 %) koetaan asunnon omistamisesta syntyvät turvan ja varmuuden tunteet.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.

Suomalaisten mielestä tärkein syy omistaa asunto:

  1. Taloudelliset syyt 47 %
  2. Itsenäisyys/riippumattomuus 46 %
  3. Turvallisuus 18 %
  4. Enemmän vaihtoehtoja 8 %
  5. Sopiva asumismuoto 5 %
  6. Mukavuus/viihtyisyys 1 %
  7. Tapa/perinne 1 %
  8. Muu 9 %

Lisätietoja:

Päivi Huttunen, lainojen kehityspäällikkö, S-Pankki, paivi.huttunen@s-pankki.fi, 045 152 0766
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, reetta.mentu@suomalainentyo.fi, 050 561 5030

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 600:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK-yhtymä (37,5 %), S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat (37,5 %) ja LähiTapiola-ryhmä (23,5 %) ja Elo (1,5 %) ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus. www.s-pankki.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.