Sauna on suomalaisten mielestä paras Suomessa keksitty tuote

Lauantaina 11.6.2016 juhlistetaan suomalaisen saunan päivää. Sauna on juhlapäivänsä ansainnut, sillä Suomalaisen Työn Liiton kyselyn mukaan sauna on suomalaisten mielestä paras Suomessa keksitty tuote. Lisäksi suomalaiset arvostavat Suomessa keksittyjä astiankuivauskaappia ja ksylitolituotteita. Viidesosa naisista ehdotti kärkikolmikkoa parhaimmiksi suomalaistuotteiksi, kun taas neljännen sijan saanutta Nokia-kännykkää ja viidennelle sijalle yltänyttä Abloy-lukkoa kannatti 15 prosenttia miehistä.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan sauna on ylivoimaisesti paras Suomessa keksitty tuote. Vastaajista 24 prosenttia arvotti sen parhaimmaksi suomalaiskeksinnöksi, kuten myös 18–24 -vuotiaat nuoret. Ksylitolituotteiden kannalla olivat erityisesti 25–34-vuotiaat ja astiankuivauskaappi oli iäkkäämpien vastaajien, eli 65–79-vuotiaiden mieleen. Saunaa parhaimmaksi keksinnöksi esittäneet vastaajat edustivat tasaisesti koko Suomea.

– Saunan alkuperästä voidaan olla montaa eri mieltä, mutta ainakin se on tunnetusti ja tutkitusti suomalaisten sydäntä lähellä ja siihen liittyy myös monenlaista suomalaista osaamista aina kiukaanvalmistuksesta valaistukseen, kertoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

– Meillä on monia upeita sinivalkoisia keksintöjä, joiden valinnalla voidaan tukea työllisyyttämme ja hyvinvointiamme. Kotimaiset valinnat toimivat kuin hyvät löylyt; ne tekevät meille hyvää, voimaannuttavat ja luovat hyvinvointia ja uskoa tulevaan, Mantila kuvaa.

Saunatrendeissä näkyy laatu, tyyli ja suomalaisuus

Suomalaisten rakkaus saunaa kohtaan näkyy myös kasvavana panostuksena laatuun ja tyyliin.

– Saunapaneeleissa halutaan näyttävyyttä ja yksilöllisyyttä siten, että paneelien leveys kasvaa ja värien käyttö yleistyy. Trendikästä on käyttää myös yhä leveämpiä lauteita. Kiukaissa kelpaa luonnollisesti vain suomalainen, kertoo Rautia- ja K-rauta-ketjujen myyntipäällikkö Juha Huusko.

– Kiukaissa kelpaa luonnollisesti vain suomalainen. Sähkö- ja puukiuastrendien yhdistävät tekijät ovat tunnelmallisuus ja laadukkaat löylyt. Puukiukaissa suosittuja ovat tunnelmalliset, lasiluukulla varustetut mallit ja sähkökiukaiden suosikkeja ovat ns. pilarikiukaat, joissa näkyvillä olevat kiuaskivet luovat luonnollista tunnelmaa. Koko ajan enemmän kysytään kiukaita, joissa on iso kivitila ja sen seurauksesta pehmeämmät ja laadukkaammat löylyt, Huusko toteaa.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnus helpottaa suomalaista työtä edistävien tuotteiden löytämistä kauppojen valikoimista tänäkin vuonna ja mukana on lähes 50 yritystä. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 ja 15–79-vuotiaista suomalaisista siihen vastasi 2014 kuluttajaa.

Mikä on paras Suomessa keksitty tuote:

  1. sauna 24%
  2. astiankuivauskaappi 17%
  3. ksylitolituotteet 13%
  4. kännykkä (Nokia) 12%
  5. Abloy-lukko 11%
  6. Fiskarsin sakset 8%
  7. AIV rehu 7%
  8. suomalainen kiuas 3%
  9. mämmi 2%
  10. Rapalan uistin 1%
  11. jokin muu tuote 2%
  12. ei osaa sanoa 1%


Lisätietoja:

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Juha Huusko, myyntipäällikkö, Rautakeskon LVI-yksikkö, p. 050 373 9960, juha.huusko@kesko.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä mm. Rautia-ketju. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi