Kotimaisuus on kilpailuvaltti tietotekniikkamarkkinoillakin: johtavassa asemassa olevat arvostavat suomalaista palvelutuotantoa

Yrityksen kotimaisuus vaikuttaa ostopäätökseen myös tietoteknisten palvelujen hankinnoissa, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Made by Finland -kampanjatutkimuksesta. Suomalaisuutta tietotekniikkapalveluissa arvostavat erityisesti yrittäjät, toimihenkilöt sekä johtavassa asemassa olevat.

Suomalaisen Työn Liiton teettämään Made by Finland -kampanjatutkimukseen vastanneiden mielestä suomalaista työtä arvostetaan (78 % vastaajista). Hieman yli puolet suomalaisista (52 %) näkee kotimaisen tuotteen ostamisen edistävän työllisyyttä ja yrittäjyyttä.

Suomalaisuus on kilpailuvaltti myös tietotekniikkapalvelujen palveluntuottajaa valittaessa. Kotimaisuuden vaikutusta tietotekniikkahankintoihin tutkittiin ICT-palvelutalo MPY Palvelut Oyj:n pyynnöstä. Tutkimuksen mukaan yli kaksi kolmasosaa (68 %) suomalaisista katsoo yrityksen suomalaisuuden lisäävän sen houkuttelevuutta tietotekniikkapalveluiden tuottajana melko paljon tai erittäin paljon.

Etenkin johtavassa asemassa olevat, toimihenkilöt ja yrittäjät arvostavat tietotekniikkapalveluissa kotimaisuutta. Johtavassa asemassa olevista vastaajista 67 prosenttia, toimihenkilöistä 69 prosenttia ja yrittäjistä 73 prosenttia vastasi suomalaisuuden lisäävän tietotekniikkapalvelujen tuottajan houkuttelevuutta erittäin paljon tai melko paljon.

MPY Palvelut on suomalainen tietotekniikan ja tietoliikenteen ammattilainen, jolle on myönnetty Avainlippu-tunnus merkiksi kotimaisten palvelujen ja työpaikkojen tuottamisesta. Yritys on mukana Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -kampanjassa.

– Tutkimus vahvistaa käsitystämme, että kotimaisuudella on merkitystä ICT-palveluhankinnoissa. Meillä kotimaisuus näkyy muun muassa niin, että asiakas saa palvelua äidinkielellään ja tutun asiantuntijan kautta. Kotimaisuus ei kuitenkaan yksin riitä – muita vahvuuksiamme ovat vastuullisuus ja ammattitaitoinen henkilöstö, kertoo MPY:n toimitusjohtaja Pekka Mettälä.

MPY Palvelut palvelee ja työllistää paikallisesti

MPY vastaa suomalaisten palvelujen kysyntään tuottamalla aidosti kotimaisia tietotekniikkapalveluita: yhtiö toimii Uudellamaalla, Kymenlaaksossa, Etelä-Savossa ja Savo-Karjalassa. Yhtiö on joustava kumppani, jonka 130 ICT-alan ammattilaista palvelevat asiakkaita tämän päivän digitalisaatiohaasteissa.

MPY:n palvelun perustana on kotimainen turvakonesali ja tietoliikenne yhdistettynä vahvaan asiantuntijuuteen. Rehellisyyteen ja läpinäkyvyyteen vankasti uskova MPY tavoittelee toimialan parasta asiakaskokemusta.

– Meille paikallisuus tarkoittaa, että olemme lähellä asiakkaitamme ja opimme tuntemaan heidät. Sitä kautta syntyy luottamus, jonka päälle aitoa kumppanuutta on helpompi rakentaa yhdessä, kertoo Pekka Mettälä.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.

Lisätietoja:

Pekka Mettälä, toimitusjohtaja, MPY Palvelut Oyj, pekka.mettala@mpy.fi, 040 504 2019
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, reetta.mentu@suomalainentyo.fi, 050 561 5030
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410

MPY Palvelut Oyj on suomalainen tietotekniikkapalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys, jonka palveluksessa on 130 ICT-alan ammattilaista seitsemällä paikkakunnalla Suomessa. Tuotamme ICT-palveluja niin yritys- kuin kuluttaja-asiakkaille tavoitteenamme toimialan paras asiakaskokemus. www.mpy.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia. www.madebyfinland.fi