Syyskuun lopussa rikkoutui sadannen Suomalaisen Työn Liiton myöntämän ja hallinnoiman Yhteiskunnallinen yritys -merkin raja. Hakemukset käsittelevä toimikunta myönsi sadannen merkin Yliopiston Apteekille. Yhteistä kaikille merkin saaneille yrityksille on, että ne ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ja käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.
Yhteiskunnallinen yritys -merkki tarjoaa luotettavan keinon viestiä siitä, että yritys on perustettu yhteiskunnallisten haasteita varten. Yhteiskunnallisilla yrityksillä on erityisen tärkeä rooli paikallisyhteisöissään palveluntuottajina ja työllistäjinä.
Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä käyttävien yli sadan yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 3,6 miljardia euroa ja niissä työskentelee noin 13 000 henkilöä.
– Yhteiskunnalliset yritykset tarjoavat kansalaisille lisää valinnanmahdollisuuksia samalla, kun ne luovat uutta yritystoimintaa ja uusia työpaikkoja Suomeen. Lisäksi yhteiskunnallisten yritysten edellytetään olevan hyviä työnantajia henkilöstölleen ja käyttävän uudenlaisia johtamis- ja liiketoimintamalleja, kertoo Yhteiskunnallinen yritys -toimikunnan puheenjohtaja, vuorineuvos Kari Neilimo.
Hyvien yritysten asialla vuodesta 2011
Suomalaisen Työn Liitto lanseerasi viisi vuotta sitten Yhteiskunnallinen yritys -merkin myönnettäväksi suomalaiselle yritykselle, joka toimii kestävän hyvinvoinnin rakentajana.
– Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneille myös toiminnan läpinäkyvyys ja avoimuus on tärkeää. Yrityksen on määriteltävä yhteiskunnallinen tavoitteensa sekä voiton käyttötapansa yhtiöjärjestyksessään tai säännöissään, kertoo merkin Brand Manager Niina Ollikka Suomalaisen Työn Liitosta.
Merkkiä käyttävät hoivayritykset, ympäristösektorin toimijat, terveyspalvelujen tarjoajat ja monet muut, jotka haluavat kertoa niiden tekemästä yhteiskunnallisesta hyvästä. – Esimerkiksi juuri merkin saaneen Yliopiston Apteekin voitto käytetään Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan, Ollikka jatkaa.
Lisätietoja:
Niina Ollikka, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, niina.ollikka@suomalainentyo.fi; 040 674 8773
Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. www.suomalainentyo.fi
Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneet yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Merkki on myönnetty yli 100 yritykselle.