Lähes kaikilla suomalaisilla on kotimaista designia kodeissaan, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta. Eniten designia löytyy sosiaalisista tiloista, kuten olohuoneesta, keittiöstä ja ruokailutilasta. Vähiten designiin panostetaan lastenhuoneessa, terassilla ja takkahuoneessa.
– Suomalaiset arvostavat kotimaista designia ja se on mukana lähes jokaisen arjessa. Tutkimuksemme mukaan 91 prosentilla suomalaisista, eli lähes kaikilla on kotonaan joku kotimainen designtuote, sanoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti.
Olohuoneen designiin panostavat erityisesti yli 35-vuotiaat. Alle 24-vuotiailla nuorilla on selvästi vanhempaan väestöön verrattuna enemmän designia makuuhuoneissaan.
– Tulokset saattavat kertoa sukupolvien välisestä erosta suhtautumisessa designiin. Aiemmin suomalaisen designin klassikkotuotteita pidettiin näytillä sosiaalisissa tiloissa, ne saattoivat olla jopa jonkinlainen statussymboli. Design on kuitenkin hyvässä mielessä arkipäiväistynyt. Suomalainen design ei ole vain harvojen ja valittujen yksinoikeus, vaan tuotteet ja palvelut on suunniteltu kaikille meille, toteaa Lahti ja jatkaa:
– Emme välttämättä aina tiedosta, mikä kaikki on suomalaista designia. Siksi on tärkeää, että valmistajat kertovat asiasta esimerkiksi Design from Finland -merkin avulla. Suomalainen muotoilu kiinnostaa ja Habitaressa KOTI2017-osastollamme tullaan näkemään suuri ja monipuolinen joukko suomalaista kodin designia, Lahti kertoo.
Suomalaisen Työn Liitto osallistuu syyskuussa Habitare-messuille suurella 400 m2 KOTI2017-osastolla yhdessä yli 60 jäsenyrityksensä kanssa. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamaan tutkimukseen. Tutkimus on tehty puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus -kierrosta 24. – 27.4.2017 ja siihen vastasi 1011 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.
Missä kotisi huoneissa tai tiloissa on kotimaista designia?
- Olohuone 77 %
- Keittiö 76 %
- Ruokailutila 59 %
- Makuuhuone 55 %
- Sauna 40 %
- Kylpyhuone 38 %
- Eteinen 33 %
- Työhuone 24 %
- Vaatehuone 22 %
- Lastenhuone 21 %
- Terassi 21 %
- Takkahuone 16 %
Kodin suomalaista mielenmaisemaa luomassa KOTI2017-osaston pääkumppaneina:
Amphion Loudspeakers Ltd, Annala Oy, BOBI.COM Oy, Durat, E.T. Listat Oy, Familon, Grado portaat, Hella Lighting Finland Oy, IDO, ORNA by johan, Korpela Flooring Oy, Kutuluoto® by Westanqvarn, LumoKids, Nord Design, Oras, Pentik, Pihlgren ja Ritola Oy, Sovella@home, Temal, Ulvilan Kaihdin, Univisio Oy, Polaria, Vallila, Shapes
Lisäksi muita kumppaneita, tutustu osoitteessa: www.suomalainentyo.fi/teemat/koti/
Yritysten tiedotteet ja pr-kuvat voit ladata täältä: http://suomityo.fi/koti2017kumppanit
Lisätietoja:
Johanna Lahti, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, 040 591 6143, johanna.lahti@suomalainentyo.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä Avainlippua, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. Liitto on arvoyhteisö, johon kuuluu yli 3 000 yritys- ja yhteisöjäsentä. www.suomalainentyo.fi
Avainlippu on rekisteröity alkuperämerkki, joka kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Avainlippuja on myönnetty jo yli 3600 tuotteelle, tuoteperheelle tai palvelulle. Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Myönnettyjä merkkejä on yli 440 kappaletta.