Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 1.12. – valtaosa aikoo ostaa silloin kotimaista

Tulevana perjantaina, joulukuun ensimmäisenä päivänä, valmistaudutaan itsenäisyyspäivään ja juhlitaan 100-vuotiasta Suomea jo kolmatta kertaa järjestettävän Osta työtä Suomeen -päivän voimin. Päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä ja kulutusvalintojen vaikutuksesta työpaikkoihin. Valtaosa suomalaisista aikoo ostaa kotimaisia tuotteita ja palveluita kyseisenä päivänä, ja lähes puolet käyttäisi muutamaa päivää myöhemmin maksettavat veronpalautukset suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.

Perjantaina vietetään Osta työtä Suomeen -päivää, joka järjestetään nyt jo kolmannen kerran. Ostamalla suomalaisia tuotteita Suomeen luodaan uusia työpaikkoja, ja se on myös oiva tapa juhlistaa 100-vuotiasta Suomea.

Osta työtä Suomeen -päivää seuraavalla viikolla noin 3,4 miljoonaa suomalaista saa tileilleen veronpalautuksina noin 2,5 miljardia euroa. Palautukset maksetaan tiistaina 5.12. Suomalaisen Työn Liiton ja Taloustutkimuksen toteuttaman tutkimuksen vastaajista lähes puolet (43 %) on sitä mieltä, että suomalaisten tulisi käyttää veronpalautuksensa kotimaisen työn tukemiseen ostamalla niillä suomalaisia tuotteita ja palveluita. Suomeen syntyisi vuosittain 10 000 uutta työpaikkaa, mikäli jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa enemmän kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin.

– Veronpalautukset ja jouluostosten aika antavat monelle suomalaiselle mahdollisuuden vaikuttaa suomalaisen työn pärjäämiseen omilla kulutusvalinnoillaan. Pienillä teoilla voi saada paljon aikaan, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala toteaa.

Enemmistö suomalaisista (56 %) aikoo ostaa Osta työtä Suomeen -päivänä saman verran kotimaisia tuotteita tai palveluita kuin tavallisestikin, ja noin joka seitsemäs (16 %) aikoo ostaa niitä mahdollisimman paljon.

– Vastuullisen kuluttamisen trendi on ollut selkeästi nousussa, ja kotimaassa valmistetun tuotteen valinta voi olla yksi vastuullisen kuluttamisen kriteeri. Kotimaassa valmistetun tuotteen työllistävä vaikutus on viime vuosina noussut tärkeimmäksi syyksi ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita. Osta työtä Suomeen -päivä on hyvä päivä kiinnittää huomiota omiin valintoihin, Lausala pohtii.

Päivään voi osallistua esimerkiksi Facebookissa liittymällä Osta työtä Suomeen -päivän tapahtumaan sekä kutsua ja haastaa mukaan myös ystäviä. Päivän aikana suomalaisia kannustetaan suosimaan kotimaisia tuotteita ja palveluita, ja omista sinivalkoisista valinnoista voi kertoa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ostatyötäsuomeen.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan ja Taloustutkimuksen toteuttamaan internetpaneelitutkimukseen lokakuussa 2017. Siihen vastasi 1 065 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi.
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.