Koronavirus pistää monen suomalaisen yrittäjän ahtaalle. Nyt jos koskaan kannattaa valita kotimaisia tuotteita ja palveluita, jotta työpaikat säilyvät ja turvaamme kotimaisen tuotannon myös jatkossa, kehottaa Suomalaisen Työn Liitto.
Suomalaisen Työn Liitolla on lähes 4 300 jäsenyritystä, jotka työllistävät noin 250 000 työntekijää. Jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli 100 miljardia euroa. Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Ostopäätöksiin vaikuttamalla liitto haluaa turvata työpaikkojen säilymisen. Juuri nyt koronaviruksen riehuessa ympäri maailmaa, huoli kotimaisten yritysten, ja erityisesti pk-yrittäjien tilanteesta on suuri ja akuutti.
Näinä aikoina on erityisen vastuullista ostaa kotimaista. Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritysten tuotteista löytyy lähes 1 500 päivittäiseen käyttöön liittyvää tuotenimikettä, kuten elintarvikkeita, kauneus-, hyvinvointi- ja hygieniatuotteita, keittiö- ja siivoustuotteita, lasten tarvikkeita ja lemmikkien ruokia. Näiden päivittäistavarayritysten liikevaihto on noin 10 miljardia euroa ja yritykset työllistävät noin 22 000 henkeä.
– Tutkimuksemme osoittavat, että suomalaiset haluavat tukea tuote- ja palveluvalinnoillaan suomalaista työllisyyttä. Nyt on aika toimia näiden arvojen mukaisesti. Moni palveluyritys on riippuvainen asiakasvirroista, jotka ovat koronan myötä tyrehtyneet. Nyt on erittäin tärkeää tukea suomalaista palvelua vaikkapa ostamalla lahjakortin ja käyttämällä sen sitten kun aika on sopiva, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Suomi on moneen muuhun maahan verrattuna onnekkaassa tilanteessa siinä, että sen omavaraisuus ja huoltovarmuus ovat hyvällä tasolla, vaikka korona aiheuttaakin omat haasteensa. Suomessa ruoan omavaraisuusaste on peräti 80 prosenttia. Toimitusvarmuus on Suomessa myös hyvää tasoa, joten suurta huolta välttämättömyystavaroiden ja ruoan loppumisesta ei ole.
– Moni yrittäjä on kuitenkin tällä hetkellä hankalassa tilanteessa, kun korona vaikuttaa negatiivisesti myyntiin. Suomessa valmistettuja tuotteita ja palveluita ostamalla varmistamme, että niitä on meillä jatkossakin ja ihmisillä on töitä, Lausala sanoo. Jos jokainen suomalainen ostaisi kymmenellä eurolla kuukaudessa enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, säilyttäisi tämä 10 000 työpaikkaa.
Tero Lausalan blogi: Kaupankäynnin tyrehtymistä ei korvaa mikään tukitoimi – omilla valinnoillamme voimme kuitenkin säilyttää työpaikat
Sinivalkoinen valinta -palvelussa on kaikki Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys merkkiä kantavat tuotteet ja palvelut
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, 050 407 2623
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, hanna.malinen@suomalainentyo.fi, 050 369 4949
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi