Nostalgia näkyy syksyn sisustuksessa – katso vinkit valaistukseen

Suomalaiskotien sisustuksessa korostuvat kohti vuoden pimeintä aikaa mennessä nostalgia ja traditiot, mikä näkyy myös kotiin hankittujen tuotteiden materiaalivalinnoissa. Samalla kuluttajien kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan näyttää olevan kasvussa. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja kokosi pinnalla olevat suomalaiset sisustustrendit ja vihjeet oikeanlaiseen valaistukseen.

Trendiksi noussut traditioiden arvostus näkyy tällä hetkellä laajalti suomalaisissa kodeissa niin sisustuksessa kuin ruuanlaitossakin.

– Ihmiset ovat valmiita käyttämään aikaa ja tekemään itse. Nostalgisuus ulottuu myös esimerkiksi materiaaleihin, sillä esimerkiksi marmori, graniitti, kupari, messinki ja punasavi ovat selvästi nousseet sisustajien suosioon, kertoo suunnittelija Pia Lehtovuori Kodin Ykkösestä.

Vahvana trendinä myös kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan jatkaa kasvuaan.

– On ilahduttavaa huomata, että tuotteen alkuperällä on merkitystä yhä useammalle. Tutkimme asiaa viime keväänä ja tuolloin reilu kolmannes, 37 prosenttia, suomalaisista kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen käyttötavaran tai sisustustuotteen, kun vaihtoehtona on myös vastaava ulkomainen tuote, toteaa Design from Finland -merkin Brand Manager Rilla Engblom Suomalaisen Työn Liitosta.
Sisustustuotteissa tarjolla hyvin myös suomalaisia vaihtoehtoja

– Kodin sisustuksessa monista tuoteryhmistä löytyy suomalaista työtä tukeva tuote, jonka tunnistaa käynnissä olevan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tunnuksesta, ketjujohtaja Mika Kakko Kodin Ykkösestä kertoo.

Kulutusvalintojen työllisyysvaikutuksista muistuttavassa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa suomalaisesta muotoilusta kertoo Design from Finland -merkki. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Design from Finland -merkki on tunnus suomalaiselle muotoilulle, eli se kertoo merkin saaneen yrityksen panostavan suomalaiseen muotoiluun.

– Muotoilun ja suunnitteluosaamisen merkitys koko Suomen kansantaloudelle ja kilpailukyvylle korostuu tulevaisuudessa. Ostamalla Suomessa valmistettuja tai suunniteltuja tuotteita tuetaan kotimaan työllisyyttä ja luodaan uusia työpaikkoja, Engblom kiteyttää.

Tuotteen alkuperän ohella sisustushankinnoissa korostuu kiinnostus luonnonmukaisuuteen ja luonnonmateriaalien suosiminen. Luonnollisuus näkyy myös väreissä, sillä syksyn suosikkivärejä ovat harmaa, sininen, murretut pastellit sekä vihreän eri sävyt. Vihreys levittäytyy suomalaiskoteihin myös nousussa olevan vihersisustamisen muodossa.

Päivä pimenee – vinkit valaistukseen

Vuoden pimeimmän ajan ollessa käsillä kodin sisustuksessa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti valaistukseen. Kodin Ykkösessä valaisinvalikoima on runsas, ja Mika Kakko vinkkaa oikean valaistuksen valinnassa:

– Valaisimet ovat tärkeä ja olennainen osa sisustusta, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota.
– Hyvään ja tasaiseen kodin valaistukseen sopii plafondi tai riippuvalaisin
– Kohdevalaisimella valoa voi suunnata tiettyyn kohtaan ja korostaa esimerkiksi sisustuksen yksityiskohtia.
– Luku- tai työpisteenvaloksi sopii parhaiten lattia- tai pöytävalaisin
– Kirkasvalolamppu valitaan käyttöympäristön ja -tarpeen mukaan. Jos haluaa valohoidon hyödyt mahdollisimman nopeasti, kannattaa valita mahdollisimman tehokas valaisin. Jos haluaa panostaa muotoiluun, kirkasvalolampuista saa myös erinomaisia sisustustuotteita.
– Valaisimista löytyy paljon kotimaista suunnittelua.
– Muista valita oikeanlainen lamppu oikeaan kohteeseen

Lisätietoja:

Rilla Engblom, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, puh. 050 385 5476, rilla.engblom@avainlippu.fi

Mika Kakko , ketjujohtaja, Kodin Ykkönen -sisutustavaratalot ja kodin1.com, puh. 010 53 46620 mika.kakko@kesko.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä. Merkki kertoo edelläkävijäyritysten panostuksesta suomalaiseen muotoiluun osana yrityksen liiketoimintaa ja menestystä. www.suomalainentyo.fi/design-from-finland