Luonto on suomalaisten suurin ylpeyden aihe

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan luonto on Suomen suurin ylpeyden aihe. Suomalaisten yleisin mielenmaisema on metsä. Luonto on myös kantava teema liiton jäsenyritysten kanssa yhteistyössä toteutettavassa KOTI - Suomalaisen kodin mielenmaisema -osastossa, joka rakentuu syksyllä Habitare-messuille.

Puolet suomalaisista (51 %) on sitä mieltä, että luonto on suurin ylpeydenaiheemme. Seuraavaksi eniten ylpeyttä herättävät koulutusjärjestelmä (37 %), turvallisuus (33 %) ja hyvinvointivaltio (23 %). Luonnon arvostus korostuu erityisesti 35–49-vuotiaissa ja naisissa, mutta luonto pitää selkeästi ykkössijaa kaikissa vastaajaluokissa. Alueellisesti luontoa arvostetaan eniten Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Pohjanmaalla.

– Suomalaisilla on vahva luontosuhde ja on ilo nähdä, että Suomen luonto herättää vahvaa ylpeyden tunnetta. Luonto näkyy monin tavoin myös suomalaisissa kodeissa niin materiaaleissa kuin sisustuksessa. Suomalainen puhdas luonto kiinnostaa myös maailmalla, joten siinä on vielä valtavasti käyttämätöntä markkinointipotentiaalia, toteaa Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Suomalaisen kodin mielenmaisema rakentuu Habitare-messuille

Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Suomalaisen Työn Liitto osallistuu Habitare 2017 messuille osastolla KOTI – Suomalaisen kodin mielenmaisema, jossa kodin sisustuksen inspiraation lähde on suomalainen luonto.  Suuri yli 400 m2 kokoinen messuosasto jakautuu teema-alueisiin, joita ovat metsä, meri, hanki, niitty, kaamos ja tori. Osaston rakentaa ja sisustaa yli 60 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä, joille on myönnetty Design from Finland ja/tai Avainlippu-merkki. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.

– Luonto inspiroi toisaalta tuotteiden suunnittelijoita ja toisaalta sisustajia. Pentagon Design on luonut yhteistyössä jäsenyritystemme kanssa jokaiselle teema-alueelle oman tunnelman, tyylin ja värimaailman. Ne muodostavat vaihtelevan ja kiinnostavan kokonaisuuden, jossa riittää katsottavaa ja koettavaa. Osasto tulee olemaan yhteinen visiomme huomisen kodista, jossa on hyvä olla, kertoo Mantila.

Taloustutkimus selvitti suomalaisten mielenmaisemaa. KOTI-osastolle valituista teemoista parhaiten suomalaisten mielenmaisemaa kuvasi metsä (46 %). Seuraaviksi parhaiten mielenmaisemaamme kuvasivat vastaajien mielestä meri (25 %), niitty (12 %), tori (5 %) ja hanki (5 %). Vaihtoehdoista kaamos kuvasi vastaajien mielestä vähiten mielenmaisemaamme (3 %).

– Suomi on metsien maa ja moni suomalainen muotoilija saa inspiraationsa sekä materiaalit metsästä. Metsä korostui erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas meri kuvaa parhaiten Helsinki-Uusimaalla asuvien mielenmaisemaa, sanoo Mantila.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamiin Made by Finland -kampanjatutkimuksiin. Taloustutkimuksen tekemä ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Toinen tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus -kierrosta huhtikuussa 2017. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1011 iältään 15-79-vuotiasta henkilöä.

Suomen suurin huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma Habitare järjestetään 13.-17.9.2017 Helsingin Messukeskuksessa teemalla Huomisen koti. KOTI2017 sijaitsee näkyvästi keskellä AHEAD!-aluetta pääkäytävän varrella. Lisätietoja osastosta ja kumppaneista: www.suomalainentyo.fi/teemat/koti/

Kodin suomalaista mielenmaisemaa luomassa ovat:

Pääkumppaneina:
Amphion Loudspeakers Ltd, Annala Oy, BOBI.COM Oy, Durat, E.T. Listat Oy, Familon, Grado portaat, Hella Lighting Finland Oy, IDO, ORNA by johan, Korpela Flooring Oy, Kutuluoto® by Westanqvarn, LumoKids, Nord Design, Oras, Pentik, Pihlgren ja Ritola Oy, Sovella@home, Temal, Ulvilan Kaihdin, Univisio Oy, Polaria, Vallila, Shapes

Keskikokoisina kumppaneina:
Aarikka, Kuovi Oy, Melaja Oy, Pedro Oy, Punkalive®, REJ Design, Sanka Oy, Solulight

Pienkumppaneina:
By Johanna Lehtinen Oy, Coolcenter Forssa Oy, Dekorando Oy, Design Duster Oy, Designkaluste Finland Oy, EPuntari Oy, Flora of Finland, Hattulan Kaakelitehdas Oy, , Kasviportaat | Plant Steps, Kliks Design®Kokokidi, Kupilka/Plasthill Oy, Lasisirkus, Leino Design, Lennol Oy, LifeSaver, Loimu Design, Marudesign / Marja Aalto-Setälä, Mosho Oy Ab, Muoto2 Design & Manufacturing, Muurla, Paperivalo Ky, Plantui Oy, Puttipaja Oy, Salli Systems, Softcare, Soften Oy, Taiga Colors, THINK TODAY, Tolotech Oy, True Colours Design

Yritysten omat tiedotteet ja pr-kuvat voit ladata täältä: http://suomityo.fi/koti2017kumppanit

Lisätietoja:

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä Avainlippua, Design from Finlandia ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. Liitto on arvoyhteisö, johon kuuluu yli 3 000 yritys- ja yhteisöjäsentä. www.suomalainentyo.fi

Avainlippu on rekisteröity alkuperämerkki, joka kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Avainlippuja on myönnetty jo yli 3500 tuotteelle, tuoteperheelle tai palvelulle. Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Myönnettyjä merkkejä on jo yli 420 kappaletta.