Kyselytutkimus: juhannuksen tekee grillimakkara

Suomalaisen Työn Liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn perusteella makkara on juhannuksen tärkein elintarvike. Suomalaisten mukaan parasta juhannuksessa ovat kesä, loma ja juhla hyvässä seurassa. Juhannus näkyy ruokakaupoissa grillituotteiden ja tuoreiden vihannesten kysyntäpiikkinä.

Suomalaisen Työn Liiton kyselyyn vastanneiden mukaan juhannuksen elintarvikkeista tärkeimmät ovat makkara (35 %), perunat (11 %) ja grillattava ruoka, sekä olut (7 %).

– Kesä on kotimaisuuden kulta-aikaa, kun kauppoihin saapuvat uudet perunat ja muut tuoreet kasvikset. Juhannuksen ja kesän vietossa korostuvat tutut perinteet. Suomalaisten kesään kuuluu grillaus, saunominen, luonnossa oleminen, mökkeily, uiminen ja kesätapahtumat, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomalaisten suosikkielintarvikkeiden kysyntä näkyy myös ruokakaupoissa.

– Makkaran ja muiden grillilihojen lisäksi juhannus näkyy vihannesmyynnissä, jossa korostuvat grilliin sopivat tuotteet, kuten maissi, herkkusienet ja kesäkurpitsa. Lisäksi salaattitarpeita menee paljon eli erilaisia salaatteja, tomaatteja, kurkkuja, paprikaa, yrttejä, uudensadon sipulia ja porkkanaa. Perunan ja kalan kaverina käytetään tuoretta tilliä, mutta myös muita yrttejä, kertoo Ruokakeskon vihannesten ostopäällikkö Liisa Eronen.

Eronen vinkkaa myös hedelmien sopivan grilliin. Esimerkiksi nektariini ja ananas, mutta myös vesimeloni saavat uutta makua pikaisella pariloinnilla.

Tori on kesän tärkein ostospaikka

Suomalaisen työn Liiton kyselyyn vastanneiden mielestä kesän tärkeimmäksi ostospaikaksi nousee tori ohi markettien ja pienempien kauppojen.

– Kyselyymme vastanneet arvioivat kesäkuluttamisensa olevan spontaania ja elämyshakuisempaa kuin muina vuodenaikoina. Kesällä kotimaisten tuottajien tuotteet ovat parhaimmillaan niin toreilla kuin kaupoissakin. Hyvien makujen lisäksi kotimaisilla tuotteilla on merkittävä työllistävä vaikutus. Jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla, Eljala sanoo.

Innolink Researchin tutkimukset toteutettiin kahtena sähköisenä paneelikyselynä huhti-kesäkuussa 2014. Vastauksia kertyi 1011 ja 1038 kappaletta. Tutkimukset ovat osa Suomalaisen Työn Liiton ja K–Kauppojen yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja kestää koko vuoden 2014.

Tarkemmat tiedot tutkimuksesta löydät täältä

Juhannuksen tärkein elintarvike TOP3:

  1. Makkara (35 %)
  2. Perunat (11 %)
  3. Olut (7 %)

Parasta juhannuksessa TOP3:

  1. Kesä (19 %)
  2. Vapaa (18 %)
  3. Ystävien seura (7 %)

 

Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi

Kuva: HK Scan