Ajankohtaista aiheesta: Sinivalkoinen jalanjälki

Osta työtä Suomeen -päivä upposi suomalaisiin

Kotimaisuuskampanjat ovat tämän hetken ilmiö ja yhä useampi kuluttaja pohtii kaupassa ostopäätöstensä vaikutuksia. Viime joulukuussa ensimmäistä kertaa järjestetyn Osta työtä Suomeen -päivän huomasi kolmannes suomalaisista. Heistä yli puolet aikoo pitkällä tähtäimellä lisätä suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamista, selviää Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamasta tutkimuksesta. Lähes viidennes vastaajista alkoi ajatella uudella tavalla suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen tärkeyttä teemapäivän vuoksi.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus: Kotimaisuuden merkitys ostopäätöksissä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten suomalaiset suhtautuvat tuotteiden alkuperämaahan ostaessaan elintarvikkeita tai käyttötavaroita. Lisäksi selvitettiin mikä motivoi ostamaan suomalaisia tuotteita ja millainen vaikutus oli joulukuussa 2015 ensimmäisen kerran osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa järjestetyllä Osta työtä Suomeen -teemapäivällä. Lisäksi selvitettiin, pitäisikö julkisissa hankinnoissa tai yritysten hankinnnoissa suosia suomalaisia tuotteita.

Suomalaiset erittäin huolissaan kotimaan työllisyystilanteesta

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan jopa yli 80 prosenttia suomalaisista on huolissaan Suomen työllisyystilanteesta vuonna 2016. Suomalaisten huolta työllisyystilanteesta selittävät korkeat työttömyysluvut, mutta myös työelämän muutosten aiheuttama epävarmuus.

Unelma itse rakennetusta talosta elää nuorilla suomalaisilla

Itse rakennettu omakotitalo on etenkin nuorten unelma, selvittää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja. Kampanjatutkimuksen mukaan lähes puolet (48 %) 15–24 vuotiaista vastaajista tunnusti haaveilevansa asumisesta itse rakentamassa tai rakennuttamassa omakotitalossa, kun vain viidenneksellä (20 %) kaikista vastaajista oli samanlaisia haaveita. Eniten rakennushaaveita oli pohjois- ja itäsuomalaisilla vastaajilla (25 %).

Kyselytutkimus kertoo: näitä tuotteita suomalaiset veisivät ulkomaantuliaisiksi

Suomalaiset luottavat varsin perinteisiin tuotteisiin valitessaan tuliaisesineitä ulkomaille, selviää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tutkimuksesta. Suomalaiset vievät mieluiten tuliaisiksi ulkomaille suomalaisia käsitöitä, Muumi-mukeja ja kirjan Suomesta. Käsitöiden kannalla olivat varsinkin naiset (25 % vastaajista), kun Muumi-mukit olivat viemisinä erityisesti nuorten mieleen (25 % vastaajista).

Sinivalkoinen jalanjälki tavoitti etenkin nuoret ja naiset: kampanja jatkuu myös tänä vuonna

Suomalaiset hyvin tavoittanut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja saa jatkoa jo kolmatta vuotta peräkkäin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan jo lähes puolet (46 %) vastaajista tunnisti suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttavan kampanjan. Kampanjan viesti ”Osta työtä Suomeen” on vakuuttanut kuluttajat, sillä työllistävyys on nyt toiseksi tärkein syy valita suomalaista.

Kyselytutkimus kertoo: nämä tuotteet suomalaiset hankkivat valmiina joulupöytiinsä

Suomalaisten joulukiireitä helpottavat monet valmiit jouluruuat ja vain 12 prosenttia suomalaisista ei turvaudu valmisruokiin jouluna. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat hankkivat valmiina joulupöytiinsä mieluiten leipää tai limppua. Myös sinappi on yksi joulun ehdottomista suosikkituotteista, jonka lisäksi valmiit joululaatikot ja savustetut kalat nauttivat suurta suosiota suomalaisten keskuudessa.