10 vuodessa Avainlippu-merkin käyttöoikeuksien määrä on lähes kolminkertaistunut

Suomalaisesta työstä ja kotimaisesta valmistuksesta kertovaa Avainlippu-merkkiä haetaan vuosi vuodelta enemmän. Tällä hetkellä merkin käyttöoikeuksia on voimassa 4305 kappaletta. Merkki voidaan myöntää tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle.

Vuoteen 2008 saakka Avainlipun hakumäärät nousivat suhteellisen tasaisesti, mutta sen jälkeen käyrä alkoi nousta jyrkemmin ja nyt hakemuksia tulee Suomalaisen Työn Liittoon vuosi vuodelta yhä enemmän. Avainlippu myönnetään kerrallaan aina kolmeksi vuodeksi, ja kun huomioidaan merkin käyttöoikeuksien uusinnat, käsittelee Avainlippu-päätöksiä tekevä toimikunta noin 2000 hakemusta vuodessa.

– Vahvaan kasvuun vaikuttavat sekä suomalaisten kasvanut arvostus kotimaista, paikallista ja vastuullista valintaa kohtaan että yritysten kasvanut ymmärrys siitä, että omista arvoista kannattaa kertoa ylpeästi. Avainlippu tekee suomalaisen työn arvot helpolla tavalla asiakkaiden näkökulmasta näkyväksi, analysoi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

93 prosenttia Avainlippu-merkin käyttäjäyrityksistä sanoo, että Avainlippu tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä Suomessa. 43 prosenttia merkin käyttäjistä sanoo, että Avainlippu tukee myyntiä myös Euroopassa ja globaalistikin jopa 38 prosentin mielestä.

– Tutkimukset osoittavat, että Avainlipun tunnettuus ja vaikutus ostopäätökseen niin kuluttajien, kuntapäättäjien ja yrityspäättäjien keskuudessa on kova, jatkaa Lausala.

Pielisen Betonille Avainlippu merkitsee arvovalintaa

Päijät-Hämeessä, Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa viidellä eri tehtaalla betonielementtejä ja valmisbetonia valmistava Pielisen Betoni Oy on yksi tuoreimmista yrityksistä, joka korostaa kotimaisuuttaan ottamalla käyttöön suomalaisesta työstä kertovan Avainlipun.

– Avainlipun avulla voimme osoittaa, että tuotteemme on oikeasti valmistettu Suomessa. Olemme ylpeitä suomalaisesta työstä. Avainlipun avulla voimme viestiä tuotteidemme alkuperästä uskottavasti, kun alkuperästä ja paikallisuudesta kertomisen merkitys tulee jatkossa entisestään kasvamaan, sanoo Pielisen Betonin toimitusjohtaja Tuija Kilpinen.

Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle, jos sen kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Kotimaisuusasteeseen vaikuttavat yrityksen oman tuotantotyön lisäksi muun muassa raaka-aineet, tarvikkeet, tuotekehitys ja alihankintatyö.

Pielisen Betoni laski omien tuotteidensa kotimaisuusasteeksi yli 80 prosenttia. Yritys osti kotimaisia alihankintapalveluja vuonna 2017 noin 2,5 miljoonalla eurolla.

– Korkea luku kannustaa meitä ja alihankkijoitamme pitämään kiinni työmme laadusta. Avainlippu on meille laatuleima laajemminkin. Se viestii kotimaisuuden lisäksi turvallisuudesta ja vastuullisuudesta, Kilpinen sanoo.

Lisätietoja:

Suomalaisen Työn Liitto: Toimitusjohtaja Tero Lausala, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Pielisen Betoni Oy: Toimitusjohtaja Tuija Kilpinen, 040 3400 133, tuija.kilpinen@pielisenbetoni.fi

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä, joka voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlippua kantaa yhteensä noin 4300 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan.