Suosittelu vaikuttaa suomalaisten ostovalintoihin

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaisista 44 prosenttia on löytänyt uuden suomalaisen tuotteen jonkun suosituksesta. Erityisesti suomalaisia elintarvikkeita, kuten leipä, liha- ja panimotuotteita sekä kulutustavoista kirjoja ja vaatteita ostetaan suosittelun jälkeen.

Suomalaiset luottavat toisen kuluttajan sanaan kaupassa käydessään: 44 prosenttia suomalaisista on löytänyt hyvän suomalaisen tuotteen ystävän tai tuttavan suosittelun kautta, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. Vastaavasti 56 prosenttia suomalaisista on itse suositellut suomalaista tuotetta.

– Suosittelu on selvästi toimiva tapa tuoda esiin suomalaisia tuotteita ja osaamista. Toiselta kuluttajalta saadulla suosituksella voi olla monien silmissä suurempi painoarvo kuin mainoksella. Siksi on tärkeää, että suomalaisten tuotteiden ostamisen lisäksi niiden ilosanomaa viedään myös eteenpäin. Suomeen syntyisi vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukaudessa 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, muistuttaa Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Nuoret suosivat juomia ja makeisia, vanhemmat kirjoja

Suosittelun kautta useimmiten löydettyjä suomalaisia tuotteita ovat elintarvikkeet kuten leipä, panimotuotteet sekä liha- ja maitotuotteet. Elintarvikkeiden lisäksi suosittelu vaikuttaa suomalaisten muihinkin ostovalintoihin. Muun muassa 25 prosenttia suomalaisista oli löytänyt kotimaisen kirjan, 23 prosenttia vaatteita ja 19 prosenttia astioita suosittelun avulla. Tutkimuksen mukaan kaikenikäiset suomalaiset luottavat suositteluihin, mutta suosittelun kautta löydetyillä tuotteilla on kuitenkin suuria eroja eri sukupolvien välillä.

– Nuorista 59 prosenttia on löytänyt suosittelun kautta suomalaisia virvoitus- ja panimotuotteita ja 50 prosenttia makeisia. Tulokset ovat aika lailla vastakkaiset kuin 65-79-vuotiaiden joukossa, joilla vastaavat luvut olivat 13 ja neljä prosenttia. Sen sijaan 35 prosenttia vanhemmista vastaajista oli löytänyt suosittelun avulla suomalaisen kirjan ja 23 prosenttia suomalaisia työkaluja ja rakennustarvikkeita. Suositteluun siis uskotaan, mutta hyvin erilaisten tuotteiden kohdalla iästä riippuen, Mantila toteaa.

Tällä viikolla suositellaan suomalaista! Jaa oma suomalainen suosikkituotteesi Instagramissa, Twitterissä, Facebookissa ja kampanjasivulla. Klikkaa itsesi mukaan kampanjaan ja haasta mukaan myös kaikki ystävät ja tutut. Keskusteluun suosittelun arvoisista suomalaisista tuotteista voi osallistua sosiaalisessa mediassa hashtagein #suosittelesuomalaista #ostatyötäsuomeen, #sinivalkoinenjalanjälki.

Oletko löytänyt hyvän suomalaisen tuotteen suosittelun kautta?

  • 18-24-vuotiaat: Kyllä 43 %, Ei 17 %, EOS 39 %
  • 25-34-vuotiaat: Kyllä 45 %, Ei 20 %, EOS 35 %
  • 35-49-vuotiaat: Kyllä 41 %, Ei 20 %, EOS 38 %
  • 50-64-vuotiaat: Kyllä 43 %, Ei 21 %, EOS 36 %
  • 65-79-vuotiaat: Kyllä 46 %, Ei 20 %, EOS 34 %

Mitä hyviä suomalaisia tuotteita olet löytänyt suosittelun kautta?

  • Leipä: 46 %
  • Lihatuotteet: 34 %
  • Virvoitusjuomat ja panimotuotteet: 30 %
  • Maitotuotteet: 29 %
  • Kirja: 25 %
  • Vaatteet: 23 %
  • Makeiset: 23 %
  • Astiat: 19 %
  • Siivoustuotteet: 18 %
  • Sisustusesineet ja huonekalut: 17 %
  • Kosmetiikka: 16 %
  • Valmisruoka: 14 %
  • Työkalut ja rakennustarvikkeet: 14 %
  • Lääkkeet: 9 %
  • Lastenvaatteet ja -tarvikkeet: 9 %
  • Kynttilät: 6 %
  • Lemmikkituotteet: 6 %
  • En mitään: 3 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi