Nämä teot 2015 tukivat suomalaisten mielestä kotimaan työllisyyttä parhaiten

Turun telakan risteilijätilaukset ovat suomalaisten mielestä tukeneet kotimaan työllisyyttä tänä vuonna parhaiten, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä. Myös kampanjointi suomalaisen työn puolesta ja kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen nähtiin tärkeinä työllisyystekoina.

Turun telakka eli Meyer Turku sai viime kesäkuussa merkittävän tilauksen kahden uuden risteilyaluksen rakentamisesta TUI Cruises -varustamolle. Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan suomalaiset pitivät meriteollisuuden suurtilausta parhaana yksittäisenä kotimaan työllisyyttä tänä vuonna tukeneena tekona.

– Joka kolmas suomalainen oli sitä mieltä, että Turun telakan risteilijätilaukset olivat vuoden työllisyysteko. Risteilijätilauksen työllistävä vaikutus on paikallisesti erittäin merkittävä koko Turun alueelle ja se säteilee meriteollisuuden alihankintaketjun kautta laajemmin Suomeen, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoo.

Suomalaisen suosimiseen kehottava kampanjointi huomattu

Kyselystä käy myös ilmi, että suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamiseen kehottava kampanja sekä kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen olivat tänä vuonna suomalaisten mielestä merkittäviä tekoja maan työllisyyden kannalta.

– Naisista jopa 36 prosenttia piti kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin liittyvää kampanjointia eniten kotimaan työllisyyteen vaikuttaneena tekona. Tämä on tietysti Suomalaisen Työn Liittoa ilahduttava tieto, sillä haluamme juuri Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjallamme muistuttaa suomalaisia siitä, että kotimaisia tuotteita ja palveluita ostamalla voidaan tukea maamme työllisyyttä. Kuluttamalla kuukausittain kymmenen euroa enemmän kotimaisiin tuotteisiin tai palveluihin luotaisiin Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa, sanoo Lausala.

Noin joka kymmenes suomalaisista pitää kauppojen aukioloaikojen vapauttamista sekä hallituksen esitystä kilpailukyvyn parantamiseksi parhaimpina keinoina tukea Suomen työllisyyttä. Neljä prosenttia on sitä mieltä, että päätös uudesta ydinvoimalasta on myönteisimmin Suomen työllisyyteen vaikuttava teko.

Mikä on suomalaista työllisyyttä parhaiten tukenut teko vuonna 2015?

1. Turun telakan risteilijätilaukset 31 %
2. Suomalaisten tuotteiden ostamiseen kehottava kampanja 27 %
3. Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen 10 %
4. Hallituksen esitys kilpailukyvyn parantamiseksi 9 %
5. Päätös uudesta ydinvoimalasta 4 %
6. Muu 2 %
7. En osaa sanoa 18 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Kuvalähde: Meyer Turku Oy