Joka viides nuori ei tiedä, mitä heitä kiinnostavissa yrityksissä tehdään. Nuorten heikko tuntemus työelämästä huolettaa myös pitkän linjan yrittäjää Jethro Rostedtia. Vastaiskuksi Rostedtin omistama Aninkainen-kiinteistönvälitysketju yli 70 muun yrityksen ohella pitää ensi viikolla avoimia ovia.
Tv:stäkin tuttu kiinteistönvälittäjä Jethro Rostedt on mukana haastamassa yrityksiä avaamaan ovensa nuorille. Eri yritysten avointen ovien päivät liittyvät Suomalaisen Työn Liiton järjestämään Tervetuloa meille -viikkoon, jossa yli 70 yritystä esittelee toimintaansa.
”Nuoret tuntevat yrittämistä ja työelämää liian vähän. Pahimmillaan se saattaa johtaa siihen, että suomalaisia yrityksiä on tulevaisuudessa paljon vähemmän”, Rostedt sanoo.
Miehen mielestä yritysten toimintaa ja yrittäjyyttä pitäisi tuoda nuorille paremmin esille.
”Se onnistuu parhaiten, kun yritykset näyttävät, miten upeaa työtä meillä Suomessa tehdään, ja me yrittäjät kerromme avoimesti, millaista yrittäjän arki on. Näin joku saattaa löytää kimmokkeen oikealle uralle tai kipinän oman firman perustamiseen”, Rostedt sanoo.
Tervetuloa meille -viikon tarkoituksena on esitellä suomalaista osaamista ja innostaa suomalaiset yritykset ja yhteisöt kertomaan toiminnastaan. Tänä vuonna toivotaan erityisesti nuorten ja yritysten kohtaamisia.
”Meillä voi ensi viikolla tutustua kiinteistönvälittäjän arkeen konkreettisesti järjestämissämme työpajoissa. Innokkaimmat pääsevät välittäjän mukana myös asiakaskäynnille”, Rostedt kertoo.
Nuoret toivovat avointa viestintää yrityksissä työskentelystä
Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan noin 20 prosenttia 15–24-vuotiaista nuorista ei tiedä, mitä heitä kiinnostavissa työpaikoissa tehdään. Miltei 80 prosenttia nuorista pitää kuitenkin tärkeänä sitä, että yritykset viestivät avoimesti siitä, millaista yrityksessä on olla töissä.
Myös yritysten mielestä on tärkeää kertoa avoimesti, millaista työskentely yrityksessä on: Suomalaisen Työn Liiton jäsenyrityksille teettämän kyselyn mukaan noin kolme neljästä piti avointa viestintää tärkeänä. Toisaalta vain 55 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että avoin viestintä yrityksen toiminnasta on toteutunut hyvin.
”Yritysten avoin ja läpinäkyvä toiminta sekä tietoisuuden lisääminen ovat avainasemassa, kun suomalaisen työn arvostusta halutaan lisätä entisestään. Ensi viikolle on ilmoittautunut suuri joukko yrityksiä, jotka kertovat toiminnastaan muun muassa erilaisten työpajojen, tehdasvierailujen ja pullakahvien muodossa. Kannustamme etenkin nuoria tutustumaan itseä kiinnostaviin kohteisiin”, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
Suomen suurimmat, yhtäaikaiset avoimien ovien päivät järjestetään nyt kolmatta kertaa 30.9.–6.10.2019. Mukaan on tällä hetkellä ilmoittautunut yli 70 yritystä ja yhteisöä ympäri Suomea.
Suomalaisen Työn Liitto on kannustanut yhdessä Talous ja nuoret TATin ja OP Ryhmän kanssa oppilaitoksia järjestämään vierailuja yrityksissä. TAT on innostanut erityisesti ammattioppilaitoksia järjestämään Tervetuloa meille -viikon aikana työelämään tutustuttavia yrityskäyntejä sekä opiskelijoiden oman alan yritysvierailuja.
Kaikkien mukaan lähteneiden yritysten avoimet ovet ja Tervetuloa meille -viikon tapahtumat löytyvät täältä: https://tervetuloameille.suomalainentyo.fi/
Tutkimustiedot käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Nuoret, työ ja kuluttaminen -tutkimuksesta. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy. Vastaajia maaliskuussa 2019 toteutetussa tutkimuksessa oli 2149 henkilöä, joista 925 oli 15–24-vuotiaita.
Suomalaisen Työn Liiton tekemään Nuoret ja työelämä – työnantajien näkökulma 2019 -jäsenyrityskyselyyn vastasi 267 liiton jäsenyrityksen edustajaa. Kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2019.
Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, p. 050 407 2623
Jethro Rostedt, kiinteistönvälittäjä LKV, Aninkaisten Kiinteistövälitys Oy, jethro.rostedt@aninkainen.fi, p. 040 738 3420
Tervetuloa meille -viikon aikana 30.9.–6.10.2019 yritykset ympäri Suomen avaavat ovensa ja näyttävät, mitä niissä tehdään. Tempaus on avoin kaikille yrityksille. Tervetuloa meille -viikon takana on Suomalaisen Työn Liitto. www.tervetuloameille.fi
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalainen työ menestyy ja sen arvostus kasvaa. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. www.suomalainentyo.fi