Tutkimus: Tämän tuotteen valmistuksesta suomalaiset eivät halua luopua

Suomalaisten mielestä ruisleipä on ehdottomasti valmistettava Suomessa. Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kyselytutkimuksen mukaan myös Fazerin ja Valion tuotteiden sekä jäänmurtajien tulisi kansalaisten mukaan valmistua edelleen kotimaisin voimin.

Yli puolet suomalaisista haluaa ehdottomasti pitää ruisleivän valmistuksen Suomessa. Myös vahvojen tuotemerkkien, kuten Fazerin ja Valion tuotteiden, valmistamisesta kotimaassa halutaan pitää kiinni, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.

– Tutkimustulokset kertovat kotimaisen valmistuksen ja suunnittelun merkityksestä suomalaisille. Nämä tuotteet ovat hyvin lähellä suomalaisten arkipäivää ja toisaalta ne ovat tuotteita, joista olemme ylpeitä niiden kansainvälisen menestyksen ja niiden takana olevan osaamisen takia, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kertaa tutkimustuloksia.

Ruisleivän valmistuksen pitäminen Suomessa oli erityksen tärkeää naisille, sillä kannattajista heitä oli 62 prosenttia. Fazerin tuotteiden kotimainen valmistus oli puolestaan erityisen tärkeää nuorille eli 64 prosentille.

– Suomalainen ruissato ei tällä hetkellä täysin riitä leipureille kotimaisen ruisleivän valmistukseen. Kotimaisen rukiin eteen tehdään kuitenkin hyvää työtä esimerkiksi Pro Ruis ry:ssä, joka pyrkii lisäämään rukiin viljelyä ja jalostusta sekä lisäämään sen käyttöä suomalaisissa leipomoissa, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoo.

Kärkinelikossa painottuvat elintarvikkeet, sillä neljänneksi eniten toivottiin maidon säilymistä kotimaassa valmistettuna tuotteena. Sen sijaan laajaa huomiota saanutta sinappia ei kärkikymmeniköstä löydy.

Kotimaiseen laatuun luotetaan

Ruokatuotteiden lisäksi suomalaiset haluavat pitää kiinni monesta valmistavan teollisuuden tuotteesta. Listalle nousivat niin laivat ja jäänmurtajat, Fiskarsin ja Arabian tuotteet kuin polkupyörät ja Nokian renkaat.

– Suomalaiset selvästi luottavat sukupolvesta toiseen kotimaisen työn laatuun. Esimerkiksi Fiskarsilla on huipputuotteista 365 vuoden kokemus ja sen kestävät tuotteet rikastuttavat ihmisten arkea auttamalla jokapäiväisissä askareissa ja antamalla mahdollisuuden itsensä toteuttamis­een. Kotimaista työtä voi tukea ostamalla Suomessa valmistettuja tuotteita. Jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 työpaikkaa vuositasolla mitattuna, Lausala sanoo.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi 1677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Kärkikymmenikkö – Minkä tuotteiden valmistus halutaan ehdottomasti pitää Suomessa?

1. Ruisleipä (54 %)
2. Fazerin tuotteet (46 %)
3. Valion tuotteet (46 %)
4. Maito (43 %)
5. Laivat ja jäänmurtajat (43 %)
6. Fiskarsin tuotteet (41 %)
7. Arabian tuotteet (39 %)
8. Iittala (36 %)
9. Paperi (29 %)
10. Marimekko (28 %)

Tarkemmat tiedot tutkimuksesta löydät täältä

Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi

Kuva: Vaasan Oy