Liki puolet Suomalaisen Työn Liiton teettämään kyselyyn vastanneista suomalaisista kokee työn positiiviseksi osaksi elämää tai keinoksi toteuttaa itseään. Ensisijaisesti työn katsotaan kuitenkin käytännönläheisesti tuovan leivän pöytään. Suomalaisesta työstä kertoo Avainlippu-merkki, joka täyttää tällä viikolla 50 vuotta.
Kysyttäessä tuhannelta suomalaiselta heidän suhdettaan työhön 32 prosenttia vastaajista koki, että työ on kiva osa elämää, ja 17 prosentille se on tapa toteuttaa itseään. Suurin osa, tässä tapauksessa 41 prosenttia vastaajista, kuvasi työn kuitenkin tuovan ruoan pöytään.
– On ilahduttavaa huomata, että kolmasosa vastaajista koki työn iloiseksi elämän osa-alueeksi ja että viidesosalle se tarjosi keinon itsensä toteuttamiselle. Juuri tällaisesta työn ilosta ja merkityksellisyydestä haluamme suomalaisesta työstä kertovan Avainlippu-merkin 50-vuotisjuhlavuonna muistuttaa, toteaa Brand Manager Reetta Mentu Suomalaisen Työn Liitosta.
– Suomalainen työ uudistuu ja kehittyy koko ajan. Me Suomalaisen Työn Liitossa uskomme, että tulevaisuudessa työ tuntuu tekijöilleen merkitykselliseltä esimerkiksi silloin, kun heitä osallistetaan työpaikoilla nykyistä enemmän. Näin työ voi jatkossa olla vieläkin useammalle keino toteuttaa itseään, hän lisää.
Kyselytulosten mukaan vanhemmat ikäluokat pitävät huomattavasti useammin työtä sekä hyvänä osana elämää että tapana toteuttaa itseään kuin nuoremmat. Sen sijaan 25–49-vuotiaille työ on muita useammin keino ansaita elanto: näin ajattelee kyseisestä ikäluokasta noin puolet.
Avainlippu-merkin 50-vuotispäivää juhlitaan 19.5.
Suomalaisesta työstä on jo 50 vuoden ajan kertonut liki jokaiselle suomalaiselle tuttu Avainlippu-merkki.
Avainlipun 50-vuotisjuhlavuosi käynnistyy tiistaina 19.5.2015 Helsingissä, jolloin kansalaistorilla, UPM:n Biofore-talon edessä pääsee tutustumaan Avainlippu-tuotteilla rakennettuun Avainlippu-konttiin. Kontti on avoinna klo 9-12 ja vierailijoille on tarjolla aamukahvia.
Toukokuun juhlapäivän jälkeen Avainlipun 50-vuotismerkkivuotta juhlistetaan tapahtumakiertueella, joka levittäytyy kesällä Ouluun, Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään, Kuopioon ja Poriin.
Avainlippua kantaa tällä hetkellä noin 2 000 yritystä, jotka työllistävät laajan joukon suomalaisia.
– Kotimaisuuskampanjan tunnukseksi luotu Avainlippu syntyi aikaan, jossa haasteet olivat pitkälti samoja kuin tänä päivänä. Yhä edelleen on hyvä muistaa, että me jokainen voimme vaikuttaa omilla valinnoillamme suomalaisten työpaikkojen säilymiseen sekä uusien syntymiseen. Avainlippu tuotteen tai palvelun yhteydessä kertoo, että valitsemalla sen tuo työtä sekä luo hyvinvointia Suomeen, Mentu kiteyttää.
Lisätietoa Avainlippu-merkin juhlavuodesta löytyy suomiplussalle.fi-kampanjasivustolta.
Tutkimuskysymys: miten kuvaisit omaa suhdettasi työhön?
- Työ tuo ruoan pöytään (41 %)
- Työ on kiva osa elämää (32 %)
- Työ on minulle tapa toteuttaa itseäni (17 %)
- Työ on intohimoni (6 %)
- Työ on minulle pakkopulla (5 %)
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan, suomalaista työtä koskevaan kyselyyn. Kopla Helsinki Oy:n tekemä kyselytutkimus toteutettiin lomakekyselynä M3 Research Finlandin paneelissa maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.
Lisätietoja:
Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi
Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Huhtikuussa 2015 Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi
Avainlipun Juhlavuoden kumppaneina ovat Avainlippua kantavia yrityksiä, tuotteita ja palveluja: ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa mukana kulkee merikontista rakennettu Avainlippu-koti, jota ovat rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, F-Secure, Karto, KPPR-Steel Oy sekä Helsingin Villasukkatehdas. Paikallisina kumppaneina ovat mm. Best-In Kuopiossa ja Coronaria Oulussa. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi