Suomalaisuutta kuvaa parhaiten Suomen lippu

Suomen lippu ilmentää parhaiten suomalaisuutta, paljastaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin selvittänyt Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Kärkiviisikkoon kiilasi myös suomalaisia miellyttäviä makuja sekä muotoilua.

Noin joka neljäs suomalainen katsoo Suomen lipun olevan parhaiten suomalaisuutta kuvaava tuote tai tuotemerkki, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

– Suomen lipun jälkeen eniten ääniä saivat sauna ja ruisleipä. Suomalaisuus yhdistetään kuluttajien mielissä perinteisiin. Vastauksissa nousevatkin esille tutut elintarvikkeet ja klassinen suomalainen muotoilu, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomen lipulle äänensä antoivat erityisesti miehet (28 %) sekä yli 50-vuotiaat (28 %). Suomen lippuja kotimaassa valmistaa esimerkiksi Aitoon lipputehdas. Kyselyyn vastanneiden nuorten mielestä suomalaisuutta kuvaa parhaiten sauna (35 %), kun taas naiset liputtivat erityisesti ruisleivän puolesta.

Suomalaista muotoilua arvostetaan

Suomalainen muotoilu ja sen merkitys näkyy myös tutkimustuloksissa, sillä listan kärkipäähän nousivat Aalto-maljakko sekä Alvar Aallon huonekalut.

– Aallon klassikot ovat onnistuneita esimerkkejä siitä, miten suomalaisessa muotoilussa osataan yhdistää käytännöllisyys ja esteettisyys – siinä me suomalaiset olemme aina olleet hyviä. Suomessa on korkeatasoista ja ainutlaatuista muotoiluosaamista, jonka tunnusmerkkinä esimerkiksi Design from Finland -merkki toimii, Eljala toteaa.

Suomalaisen Työn Liiton 184 yritykselle myöntämä Design from Finland -merkki myönnetään ainutlaatuiselle suomalaiselle muotoilulle, ja se kertoo yrityksen panostaneen edelläkävijänä suomalaiseen muotoiluun.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi 1677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja kestää koko vuoden 2014.

Kärkikymmenikkö – suomalaisuutta parhaiten kuvaava tuote tai tuotemerkki

  1. Suomen lippu (24 % vastaajista)
  2. Sauna (17 %)
  3. Ruisleipä (13 %)
  4. Fazerin sininen (6 %)
  5. Aalto-maljakko (5 %)
  6. Alvar Aallon huonekalut (4 %)
  7. Koskenkorva (4 %)
  8. Puusta tehdyt tuotteet ja rakennukset (3 %)
  9. Salmiakki (3 %)
  10. Muumi (3 %)

 

Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi